Sunday 31 May 2020

Apa khabar rakan dari Maahad Mesbah E-Ulum Ranget Tanjung Emas Narathiwat


Rakan baik yang juga Pengetua Maahad Mesbah E Ulum Narathiwat. Beliau sanggup datang ke majlis walimatul urus anak hamba pada tahun 2016
  Pada setiap hujung bulan Ramadhan setiap tahun, rakan dari Maahad Mesbah E-Ulum akan sampai ke Masjid Gemereh Segamat.  Memang tidak pernah mereka tak datang ke masjid kami sepanjang ingatan hamba tinggal di daerah ini selama 21 tahun. 
Mereka datang sambil menziarahi rakan mereka juga berusaha mendapatkan sumbangan kewangan bagi membangunkan sekolah Maahad mereka.  Mereka berjaya membangunkan sekolah yang agak besar, kemas dan tersusun pengurusannya.
Pengasas Maahad ini ialah Ustaz Hj Abdul Wahab. Dari tahun 1990an hingga tahun 2010, Ustaz Wahab yang akan datang bersama tiga orang rakannya. Beliau seorang yang menyenangkan dan sangat berkarisma. Lama di Timur Tengah dan mengenali bekas mufti Johor Dato' Noh Gadut.
Ustaz Wahab seorang yang tawaduk dan berilmu tinggi.  Beliau adalah seorang tokoh agamawan di Narathiwat dan beliau dikkenali sebagai Tuan Guru Baba Hj Abdul Wahab Shehabudin. Beliau memang telah lama menjadi sasaran untuk dibunuh oleh pihak kafirin. Akhirnya pada 1 April 2011 bersamaan 27 Rabiul Akhir 1432 beliau telah ditembak mati setelah selesai sembahyang Jumaat.
Bersama Ustaz Ramli dan carta organisasi Mesbah E Ulum
Setelah ketiadaan Tuan Guru Baba Hj Abdul Wahab, adik beliau Ustaz Ramli pula mengambil alih tugas sebagai pengetua maahad tersebut. Dan seperti biasa beliau akan sampai ke masjid gemereh pada bulan Ramadan.  Beliau akan tidur semalaman dan kemudian meneruskan perjalanan ke Batu Pahat atau Singapura. Beliau bermujahadah untuk membangunkan Madrasah Maahad E Ulum menyambung perjuangan abangnya yang telah tekorban syahid itu. Hanya pada tahun 2020 ini rakan dari Narathiwat ini tidak datang akibat ancaman Virus Corona.
Pada tahun 2018 hamba berkesempatan untuk menziarahi Ustaz Ramli dan warga Maahad Mesbah E Ulum.  Ustaz Ramli menunjukkan kereta Ustaz Wahab yang ditembak dengan peluru M16. Ustaz Ramli sungguh tenang bila bercerita tentang kematian abangnya.Mungkin itulah kekuatan dalaman orang Islam di Selatan Thailand. Kekesalan mereka ditindas oleh penjajah dialihkan kepada usaha untuk membangunkan anak-anak Islam di daerah mereka. 

Ustaz Ramli juga membawa hamba menziarahi masjid Telok Manok dan sempat juga menziarahi pusara syuhada peristiwa Takbai. Mereka-mereka yang maut setelah disiksa  dan tidak dikenali identitinya dikebumikan di sini. Tanpa batu nisan! 

Puuuhhhh...... sungguh kejam.
Allahu Akbar!


No comments: