Friday 26 May 2017

Masjid Fawkner - Kutemui kau di Kompleks Darul Ulum @ Markaz Melbourne

Akhirnya sampai juga ke markaz Jemaah Tabligh di Melbourne.  Kat pagar luar ditulis Darul Ulum College of Victoria. Tak nampak masjid pun.
Kena pusing kat belakang kolej ini baru nampak bangunan masjid.  Tapi tak ada apa-apa papan tanda masjid.  
Rupa-rupanya masjid ini adalah untuk kolej ini dan juga kemudahan untuk masyarakat islam setempat menunaikan solat fardu 5 waktu dan solat Jumaat.
 Memang happening masjid ini, jemaahnya memang ramai.  Solat subuh aja nak separuh masjid. Aktiviti ilmu berjalan dengan rancak.
 Bacaan hadis dan Taalim macam rutin wajib lepas solat maghrib hingga isyak.
Aku rasa seronok dan mencari jalan untuk bermalam di masjid ini.
 
Kebetulan masjid ini juga adalah markaz jemaah Tabligh di Melbourne.  Aku jumpa dua jemaah sedang keluar 10 hari.  Seorang budak Melayu, dan seorang lagi rakyat Australia asal Eritrea.

 Yang ini mamat Melayu, lulusan ijazah IPTA di Malaysia.  Beliau mencuba nasib menjadi pemetik buah .... sambil tu buat kerja dakwah di negara orang.
Yang ini, baru masuk Islam dan rasa bersemangat untuk melakukan tugas dakwah.  Dia buat teh susu @ Cai memang sedap.  So.. Alhamdulillah aku dapat tidur di sini setelah diizinkan oleh seorang dipanggil mufti.  Bukan mudah untuk tidur di masjid di negara kanggaru ini.  Islamphobia membelenggu minda manusia di mana-mana.
 
Bersih, kemas dan menyentuh kalbu masjid ini.  Mungkin amalan ahli masjid ini begitu ikhlas dan benar.

No comments: