Friday 20 March 2015

Zagreb - Kota yang sibuk dan meriah sepanjang masa



Semasa merayau-rayau di Zagreb Crotia, teringat Bojan Hodak, jurulatih JDT yang berasal dari daerah ini. 

Bandar Zagreb ni tak berapa besar sangat lebih kurang macam JB sahaja. Cuma agak tersusun dan public transport yang efisyen. 


Tak ada kenangan indah di sini. Bandar Split lagi happening. Kebanyakan rakyat Crotia beragama Kristian Protestan. Crotia disokong sepenuhnya oleh Negara Jerman. Serbia ditaja oleh Russia sementara Bosnia dinaungki oleh Turki. Ketiga-tiga Negara ini asalnya bergabung dalam Kesatuan Yugoslavia.

Tak ada cerita menarik di Zagreb. Baik cerita tentang Bojan Hodak. Sebagai anak jati Johor, tentu sahaja aku penyokong JDT Football Club.


          Bojan Hodak mula menceburi bidang bola sepak sebagai pemain semasa berumur 16 tahun apabila dia menyertai kelab NK Trnje. Posisi kegemarannya ialah pertahanan tengah dan antara kelab yang pernah diwakilinya di Croatia ialah NK Vrapce, NK Hrvatsi, Dragovaljac dan NK Ponikve.
          Pada tahun 1997, Bojan memutuskan untuk menyambung kariernya di rantau Asia dan dia pernah mewakili Balestier Central dan Jurong FC di Singapura serta Hong Kong Rangers di Hong Kong. Setelah mengakhiri kariernya sebagai pemain professional, Bojan mendapatkan sijil kejurulatihan ‘C’ AFC pada tahun 2000 ketika menyertai program ‘Little League Soccer’ sebagai ketua jurulatih. Bojan berjaya memperolehi lesen A kejurulatihan UEFA di Croatia pada tahun 2004,
         Bojan mula dikenali ramai setelah dia menyertai program ‘Myteam’ bersama Shebby Singh, Khairy Jamaluddin dan Jason Lo pada tahun 2006. Kejayaan Myteam menyertai dan menjadi naib johan Liga Perdana pada tahun 2007 membolehkan mereka menyertai Liga Super Malaysia pada tahun 2008. Pada tahun 2011, Bojan dilantik sebagai jurulatih utama kelab Phnom Penh Crown di Kemboja dan berjaya membawa pasukannya kepuncak liga dan layak ke pusingan akhir Piala Presiden AFC.
       Bojan kemudian berpindah ke kelab Shandong Luneng China pada Jun 2011 sebagai penolong jurulatih dimana kelabnya ini telah berjaya menamatkan Liga Super ditangga ke 5 serta menjadi naib juara Piala FA China.
        Pada tahun 2012, Bojan menjadi jurulatih utama Kelantan. Bojan berjaya membawa kejayaan pada Kelantan. Namun akhirnya pada tahun 2013 hingga hari ini Bojan telah menjadi jurulatih Johor Darul Takzim pula. Pada tahun 2014, Johor telah menjadi juara liga dan naib juara piala Malaysia. 

       Syabas Bojan, jurulatih botak berasal Zagreb Croatia ini.

No comments: