Saturday 31 January 2015

Manila - Nostalgia Jeepney yang menjadi raja kota

Jeepney yang berwarna warni




Sesuatu yang menarik perhatian di Kota Manila ialah kehadiran Jeepney yang melata membelah kota tak kira siang atau malam. Untuk ke Kiapo, sebuah kawasan pinggir kota yang didiami oleh orang-orang Islam Mindanao, hamba menaiki sebuah jeepney yang cantik ini.  Memang tak ada keselesaan, sama seperti "Angkutan Kota" di Indonesia atau kalau di Malaysia dulu "Bas Mini". 








Kenderaan antik ini berasal dari 'Jeep Humphrey' iaitu sejenis tentera milik USA. Setelah Amerika meninggalkan Filipina, jeep ini telah diubahsuai di mana body nya telah dipanjangkan sehingga menjadi Jeepney sekarang ini. Kerana body-nya yang panjang, jeepney mampu menmbawa sehinga 20 orang penumpang. Bentuknya unik ini telah menghilangkan imej kenderaan berperang ini kepada seperti kenderaan mainan sahaja.  Tiada pintu di bahagian depan pemandu.  Nama Jeepney ini pula pelbagai dan memberi nama dan imej yang tertentu. Selalunya nama yang diberi adalah nama yang pelik.  Kebanyakan Jeepney ini di cat dengan cat yang terang, metalik yang dikrom berkilat. Dan bendaa yang penting ialah aksesori muzik yang berdentum.





Jeepney di Filipina  memang banyak, ada di mana-mana sehingga memberi sumbangan terhadap kesesakan jalanraya di Manila. Sesuatu yang menarik ialah sistem bayaran terhadap peumpang.  Tiada tiket atau pemungut wang, penumpang secara terus bayar kepada pemandu. Penumpang akan memungut wang secara kolektif dan bayar pada pemandu. Kalau ada baki bayaran, pemandu akan beri kepada penumpang tersebut dan dipanjang-paanjangkan oleh penumpang lain. Penumpang sangat sporting untuk bekerjasama.  





Menarik juga untuk mengetahui pemandu Jeepney ini tiada konduktur dan tidak pernah melihat ke belakang, hanya menjeling pada cermin sisinya sahaja.  Yang penting padanya menadah tangan ke belakang, untuk menerima wang tambang dan mengambil kembali wang baki di tangannya. 

















No comments: