Wednesday 5 November 2014

Rotterdam: Nostalgia Masjid Mevlana dan kes hilang passport

Pengalaman ini sukar dilupakan.  Kami tidur dalam Volkswagon Tauran yang kami sewa di Frankfurt, di dataran Mevlana Mosqee Rotterdam.



Masjid Mevlana Rotterdam yang cantik


 Kami bercadang untuk solat Jumaat di masjid ini.  Jadi ikut planning selepas solat Jumaat baru bertolak ke Amsterdam.  Lepas solat Subuh dan mandi di masjid ini, kami cari breakfast.  Masa nak bayar seorang rakan kami baru tersedar beg packnya telah hilang.  Pasport, duit, kad kredit, hand phone dan beberapa dokumen lain telah lesap.  Pening..... padahal rakan ini lah orang paling cermat, paling hati-hati dan paling berdisiplin. Itulah kita hanya boleh merancang, tapi Allah yang menentukan.  Passport hilang..  kes besar.....haru...
      Duduk bincang untuk atasi masalah kerana perjalanan baru hari kedua, baru tempuh Frankfurt, Colonge, Brussels dan Rotterdam.  Masih ada 13 hari lagi, nak round Belanda, Denmark, Norway, Sweden, balik Hamburg, Berlin dan terbang di Frankfurt.  Akhirnya buat keputusan begini:
1.  buat report kat balai polis rotterdam.
2.  Pergi ke Kedutaan Malaysia di Den Haaq atau The Haque.
3.  Alhamdulillah settle ......dapat passport sementara dan perjalanan dapat diteruskan.


Positifnya kami sampai ke Den Haag dan lihat sendiri Palace of Justice

Palace of Justice Den Haaq 


Sampai saat ini kami masih memikirkan bagaimana beg pack itu boleh hilang dan di mana. Ikut dokumen panggilan telefon, brussels tempat hilangnya.  Tapi masa bila..?


No comments: