Perkara
pertama yang tergerak di hati hamba ketika merancang untuk bermusafir di bumi Mesir
ialah menziarahi Masjid Imam Syafie. Masjid Imam Syafie ini terletak di Jabal Muqattam. Sebelum tiba di
hadapan masjid Imam Syafie,kita akan melalui "suq syafie",iaitu pasar syafie yang sibuk dan sesak. Keadaannya serupa dengan pasar lambak di
Malaysia.
Ketika cuba mengelak kesesakan ini,
hamba ternampak kawasan perumahan di komplek perkuburan. Kawasan ini dikenali sebagai “Living Dead
City”. Mungkin kemiskinan menyebabkan mereka membina penempatan tersebut atau
mungkin mereka adalah penjaga kuburan famili mereka.
Bila
nak masuk masjid, hamba mendongak melihat kubah masjid yang ada simbol bahtera. Kalau masjid di Malaysia setiap kubah ada
bulan sabit. Dikatakan ini adalah kerana Imam Syafie digelar 'bahtera
penyelamat umat' atas jasa-jasa beliau dalam menyusun atur usul fiqh. Masjid ini
dikunjungi oleh pelbagai manusia.
Nama
sebenar Imam Syafie ialah Muhammad Bin Idris Bin Abbas Bin Uthman bin Syafie
Bin Saib Bin Abdu Yazid Bin Hasyim Bin Abdul Mutalib Bin Abdul Manaf. Imam
Syafie adalah berasal dari keturunan Arab Quraisy. Nasabnya berkait dengan Nabi
Muhammad saw. Beliau dilahirkan di Kota Gaza Palestin pada bulan Rejab 150
Hijrah. Ada yang mengatakan pada malam beliau dilahirkan itu Imam Abu Hanifah meninggal
dunia.
Imam
Syafie menghafal Al-Quran sewaktu berumur 9 tahun. Beliau menghafal Kitab
al-Muwatta’ yang ditulis oleh Imam Malik selama 10 tahun. Beliau mempunyai
kecerdikan dan daya ingatan yang sangat luar biasa.Dibenarkan memberikan fatwa
sendiri oleh gurunya sewaktu berusia 15 tahun sewaktu mengajar di Masjidil
Haram. Sebelum melahirkan beliau, ibunya bermimpi melihat sebutir bintang
keluar dari perutnya lalu naik ke langit. Lalu bintang itu pecah lalu jatuh
bertaburan jatuh ke bumi.Cahaya dari bintang pecah yang jatuh itu menerangi
seluruh muka bumi.Ibunya terkejut bila mengetahui suaminya juga mengalami mimpi
yang sama iaitu dia melihat ada sebutir bintang yang keluar dari perut
isterinya.
Imam
Syafie penentang amalan bidaah. Kata beliau, semua perkara yang diadakan
menyalahi Quran dan sunnah atau ijmak ulama adalah bidaah yang keji dan sesat!
Manakala mana-mana perkara atau kebaikan yang tidak menyalahi sedikit pun dari
kesemua itu adalah bidaah yang terpuji. Imam Syafie berpegang kepada fahaman
Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti juga 3 orang Imam Mazhab lain yang terkenal
seperti Imam Hanafi,Imam Maliki dan Iman Ahmad Bin Hanbal. Fahaman Ahli Sunnah
Wal Jamaah ini dicetuskan oleh ulamak sebelum mereka iaitu Syeikh Abu Hasan
Asyaari dan Syeikh Abu Mansur al-Maturidi. Imam Syafie juga melarang Taklid,
baik taklid kepada dirinya sendiri ataupun kepada sesiapa saja. Beliau selalu
berpesan: “Janganlah mereka-reka dalam perkara agama mengguna-pakai taklid
sahaja kepada perkataan ataupun tindakan yang tidak disertai dengan keterangan
ataupun alasan dari Quran dan hadis”. Beliau juga berpesan : “Tiap-tiap perkara
yang saya katakan padahal kata Rasulullah bertentangan dengan perkataan saya,
Rasulullah itulah lebih utama perlu dituruti”
Menyelusuri
perjalanan hidup dan proses pembelajaran Imam Syafie amat menarik sekali.Ayah
beliau meninggal sewaktu Imam Syafie masih kecil, ada riwayat yang mengatakan
sewaktu beliau masih dalam kandungan ibunya lagi. Gurunya yang pertama secara
tidak formal ialah ibunya sendiri. Ibunya mengajar beliau mengenal huruf dan
mengaji al-Quran. Setelah berumur 9 tahun beliau sudah dapat menghafal
Al-Quran. Bila ibunya membawa Imam Syafie untuk berguru dengan Imam Ismail
Kustantani, seorang guru ilmu Al-Quran yang terkenal waktu itu, Imam Ismail
pada mulanya menolak kerana Imam Syafie baru berusia 9 tahun sedangkan dia
hanya menerima orang menjadi muridnya setelah berumur 12 tahun.Namun setelah
dia menguji hafalan dan ingatan Imam Syafie tentang Al-Quraan, beliau amat
tertarik dengan daya ingatan dan suara Imam Syafie yang merdu lalu terus
mengambil Imam Syafie menjadi muridnya.Apabila Imam Ismail ada urusan lain,
Imam Syafie pula disuruh menggantikan tempatnya mengajar disitu! Imam Syafie
juga amat meminati syair dan puisi, beliau pernah berguru dengan Mas’ab bin
Zubair seorang penyair terkenal.Dalam masa 3 bulan saja, Imam Syafie mampu
menghafal 10,000 rangkap syair kaum Bani Huzail. Pernah suatu kali Imam Syafie
memasuki pertandingan syair atas desakan kawan-kawannya, lalu mengalahkan
gurunya Mas'ab pula. Imam Syafie berguru pula dengan Imam Sufian Ainiah dalam
ilmu hadis sehingga menjadi pakar dalam bidang hadis dan diberi kepercayaan
oleh gurunya untuk mengajar menggantikannya sewaktu ketiadaannya.
Selepas
itu Imam Syafie berguru pula dengan Imam Muslim al-Zanji dalam bidang Feqah
pula.Akhirnya dia diakui oleh gurunya dan dibenarkan mengajar serta memberikan
fatwa pula.Namun Imam Syafie masih merasakan kurang ilmunya lalu dalam diam
beliau mula membaca dan menghafal Kitab Muwatta’ yang dikarang oleh Imam Malik
bin Anas pula. Imam Syafie juga pernah belajar ilmu peperangan dan bermain
senjata dengan gurunya iaitu Amiruddin, seorang bekas tentera.Selepas itu Imam
Syafie terkenal sebagai seorang pemanah yang handal.
Imam
Syafie pernah mengembara ke Madinah yang mengambil masa selama 8 hari dengan
menaiki unta sambil sempat mengkhatamkan Al-Quran sebanyak 16 kali untuk
menemui dan berguru dengan Imam Malik yang ketika itu menjawat jawatan Mufti
Kota Madinah.Imam Syafie belajar dari Imam Malik selama 8 bulan. Selepas itu
Imam Syafie merantau pula ke Iraq untuk belajar dengan anak murid Imam Hanafi
iaitu Imam Muhamad al-Hassan dan Imam Abu Yusof.Beliau telah menghafal Kitab
al-Awsat karangan Imam Hanafi dalam masa 3 hari saja telah mengejutkan kedua
orang gurunya itu kerana biasanya murid-murid mereka yang lain mengambil masa
paling kurang 1 tahun untuk menghafalnya. Imam Syafie juga belajar ilmu firasat
dengan Maulana Arif di Yaman. Di Yaman beliau berkahwin dengan wanita bernama
Hamidah dari keturunan Khalifah Uthman Bin Affan. Mereka dikurniakan 3 orang
anak.
Semasa
di Najran, Imam Syafie difitnah oleh Gabenor as-Saud iaitu Gabenor Najran
kononnya Imam Syafie sedang menghasut rakyat untuk memusuhi dan menjatuhi kerajaan
Bani Abbasiyah yang diperintah oleh Khalifah Harun ar-Rashid. Akibat dari
fitnah tersebut Imam Syafie dan anak muridnya telah ditangkap, tangan dan kaki
mereka dirantai .Mereka juga dipaksa berjalan kaki dari Najran ke Kota Kufah. Walau
bagaimanapun dengan izin Allah swt Imam Syafie terlepas dari hukuman oleh
Khalifah dan orang yang memfitnah mendapat hukuman yang setimpal. Diantara ayat
Al-Quran yang dibacakan oleh Imam Syafie, yang membuatkan hati dan jiwa raga
Khalifah Harun ar-Rashid terpesona ialah Firman ALLAH swt dari Surah
al-Hujurat, ayat 6 yang bermaksud :
“Hai orang
yang beriman, sekiranya datang kepadamu orang fasiq yang membawa suatu
berita,periksalah dengan teliti supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah
kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal
atas perbuatanmu itu”
Oleh kerana kecintaan beliau yang begitu mendalam terhadap ilmu, jadi tidak hairanlah jika Imam Syafie telah menulis 142 buah kitab semasa hayatnya. Imam Syafie meninggal dunia selepas waktu isyak, malam jumaat 28 Rejab tahun 204 Hijrah (tahun 820 M) di rumah Abdullah bin Hakam sewaktu berumur 54 tahun di bumi Mesir. Jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan Bani Zaharah.
Oleh kerana kecintaan beliau yang begitu mendalam terhadap ilmu, jadi tidak hairanlah jika Imam Syafie telah menulis 142 buah kitab semasa hayatnya. Imam Syafie meninggal dunia selepas waktu isyak, malam jumaat 28 Rejab tahun 204 Hijrah (tahun 820 M) di rumah Abdullah bin Hakam sewaktu berumur 54 tahun di bumi Mesir. Jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan Bani Zaharah.
Semasa
Abu Ali al-Hasan menjadi perdana menteri Iraq, beliau telah mengarahkan ketua
tentera Mesir Badr bin Abdullah menggali dan memindahkan kubur Imam Syafie ke
Baghdad. Setelah digali mereka menemui batu bata yang tersusun membentengi
liang lahad Imam Syafie. Selepas mereka memecahkan batu-bata itu, mereka amat
terkejut kerana tercium bau yang sangat harum dari dalam liang lahad itu malah
ada beberapa orang dari mereka yang pengsan. Bila perkara ini diketahui oleh
perdana menteri Iraq itu, maka beliau pun membatalkan terus usaha
memindahkan kubur itu. Pada tahun 608 Hijrah, sebuah Kubah telah dibina .Tidak
lama kemudian sebuah masjid di dirikan disitu dengan nama Masjid Imam Syafie.
Makam Ulama hebat ini terus dikunjungi orang ramai hingga kini.
Comments