Thursday 8 November 2012

Masjid tua di Beijing


 MASJID TUA DI BEIJING

Pintu gerbang yang antik
Sampai-sampai di masjid ini, jemaah baru selesai solat Asar. Pemandangan yang mengharukan kerana lihat muslim Cina yang berkopiah putih memenuhi rung solat. Air muka mereka bersih, lemah lembut tutur kata dan nampak keikhlasan mereka ketika menerangkan sesuatu.  Di keliling masjid ini dipenuhi dengan bangunan tinggi yang moden. Masjid ini terus kekal ratusan tahun.

Posing kenangan dengan Imam

Dalam perbualan "bahasa isyarat" dengan imam masjid ini, beliau kata selain untuk beribadah dan berdakwah, masjid ini juga ada kedai yang menjual barang "halal" dan busana muslim.  Hebat..hebat.. walau ditekan oleh pemerintah yang atheis dan komunis, mereka tetap mempertahankan akidah mereka.


Di masjid ini hamba beli kopiah-kopiah yang cantik, hiasan kereta dengan tulisan khat dan mee segera yang ada logo "halal". Mereka berdikari tanpa mengharapkan "belas ehsan semata-mata." Fikir-fikirkanlah .....

Pesan Spritual :  Sahabat yang sejati adalah orang-orang yang dapat berkata benar dengan kamu dan bukan orang-orang yang dapat membenar-benarkan kata-kata kamu.

No comments: