Skip to main content

Kuziarahi makam Nabi Danial di Iskandariah



Semasa meronda di Kota Iskandariah dalam perjalanan pulang balik ke Kaherah, pemandu kereta sewa kami seorang Indonesia bernama Firdaus telah mencadangkan supaya kami singgah sebentar untuk menziarahi Makam Nabi Daniel dan Lukman Al Hakim di dalam masjid yang agak tersorok.  Hanya orang tempatan yang tahu makam tersembunyi ini, memangpun semasa Saidina Umar Al Khatab memerintahkan supaya makam ini disembunyikan dari orang ramai bagi menghindarkan fitnah syirik dan khurafat.


Kisah Nabi Daniel tidak diceritakan di dalam Al Quran. Dia dipercayai seorang Nabi dari keturunan Bani Israel. Dan sudah tentu cerita tentangnya adalah kisah Israiliat. Nabi Daniel dikatakan hidup di zaman pemerintahan Raja  Nebuchadnezzar. Baginda adalah raja Babylon yang sangat kejam. Pada suatu saat, Nebuchadnezzar menawan ramai rakyatnya, termasuk kanak-kanak yang salah seorang di antara mereka adalah Nabi Daniel.  Tiba-tiba Nebuchadnezzar telah mengalami mimpi yang menakutkan. Dia bertanya kepada para dukun dan juru ramal saat itu, tetapi semuanya tidak dapat menafsirkan mimpinya tadi. Lalu datanglah seorang laki-laki yang pernah dipenjara bersama Nabi Daniel yang mengkhabarkan kepada Nebuchadnezzar tentang kebolehan beliau menafsir mimpi. Nabi Daniel dengan sangat jelas menafsirkan mimpi Nebuchadnezzar sehingga beliau kagum akan kehebatan Nabi Daniel. Nabi Daniel dibebaskan dari penjara dan dijadikan pegawai kepada Nebuchadnezzar. Keakraban Nebuchadnezzar dengan Nabi Daniel menimbulkan kemarahan ketua-ketua agama Majusi. Mereka membuat perancangan untuk membunuh Nabi Daniel. Maka digalilah sebuah lubang besar dan dimasukkan Nabi Daniel ke dalamnya bersama binatang-binatang buas dan berbisa. Namun, selepas beberapa hari Nabi Daniel berada di dalam lubang tersebut, Nebuchadnezzar mendapati Nabi Daniel masih berada dalam keadaan selamat dan sejahtera.

Setelah Raja Nebuchadnezzar meninggal dunia, Nabi Daniel berangkat ke Alexandria dan menghabiskan sisa-sisa hidupnya untuk berdakwah di sana. Bahkan beliau meninggal dunia dan dikuburkan di sana. 

 Jasad Nabi Danial ditemukan oleh Abu Musa al-Asy’ari ketika berjihad melawan bangsa Tartar di daerah Hurmuzan. Jasad Nabi Danial ditemukan di Baitul Mal Hurmuzan dan penduduk Hurmuzan menjelaskan bahawa jasad tersebut telah lama meninggal dunia, akan tetapi, jasadnya masih utuh dan tidak rosak sedikit pun. Mereka menggunakan jasad tersebut sebagai wasilah untuk meminta hujan. Lalu, Abu Musa Al-Asy’ari menghantar surat kepada Umar R.A dan Umar al-Khattab R.A menjelaskan bahawa itu adalah jasad Nabi Danial dan memerintahkan untuk menyembunyikan kuburnya daripada pengetahuan orang ramai bagi menutup jalan fitnah disebabkannya.

Ibn Abi’ al-Dunya meriwayatkan dengan sanad yang hasan –sebagaimana yang dikatakan dalam al-Bidayah wa al-Nihayah, daripada Abu al-Zinad,

Maksudnya: “Aku pernah melihat di tangan Abi Burdah bin Abu Musa al-Asy’ari terdapat sebuah cincin, yang pada mata cincinya diukir gambar seorang lelaki di antara dua singa yang sedang menjilati orang tersebut.” Abu Burdah berkata: “Cincin tersebut adalah milik orang yang sudah menjadi mayat itu, yang penduduk negeri ini mendakwa dan menganggapnya sebagai Danial. Kemudian, Abu Musa mengambil cincin itu pada saat pemakamannya.” Abu Burdah mengatakan: “Kemudian, Abu Musa RA bertanya kepada ulama negeri tersebut mengenai pelukisan cincin tersebut?” Maka, mereka menjawab: “Sesungguhnya, raja yang Danial berada dalam penguasaannya pernah didatangi oleh ahli nujum, lalu mereka berkata kepada raja tersebut:”Sesungguhnya, pada malam sekian dan sekian dilahirkan seorang anak lelaki yang akan merosakkan dan menghancurkan kerajaanmu.” Raja itu berkata: “Demi Allah, tidak ada bayi lelaki pada malam tersebut kecuali aku akan membunuhnya.” Hanya saja mereka menangkap Danial, lalu mereka melemparkannya ke dalam kumpulan singa. Dan ternyata singa itu menjilatinya dan tidak membahayakannya. Kemudian, ibunya datang, lalu dia mendapati kedua singa itu menjilatinya. Sehingga dengan demikian, Allah menyelamatkannya melalui hal tersebut.” Abu Burdah menceritakan, Abu Musa berkata: Para ulama negeri tersebut berkata: “Maka, Danial mengukir gambarnya dan gambar kedua singa yang sedang menjilatinya pada mata cincin, agar dia tidak lupa akan nikmat Allah dalam masalah tersebut.” 

Diriwayatkan daripada Khalid bin Dinar, daripada Abu al-’Aliyah, katanya:

Maksudnya: ”Ketika kami menakluk kota Tustar, kami mendapati di antara kekayaan istana Hurmuzan ialah sebuah tempat tidur yang di atasnya ada jenazah seorang lelaki yang di atas kepalanya terdapat Mushaf. Lalu, kami mengambil Mushaf itu dan membawanya ke hadapan ‘Umar bin al-Khattab R.A. Lalu ‘Umar R.A memanggil Ka’b dan menyuruhnya untuk menyalinnya ke dalam bahasa Arab. Dan akulah orang Arab pertama yang membaca Mushaf tersebut, aku membacanya seperti aku membaca al-Qur’an.” Maka aku (perawi) berkata kepada Abu al-‘Aliyah: “Apa yang ada di dalamnya?” Dia menjawab: “Di dalamnya terdapat sejarah kamu semua, berbagai persoalan kamu, ucapan-ucapan kamu serta apa yang terjadi setelahnya.” Lalu aku bertanya lagi: “Lalu apa yang engkau lakukan terhadap mayat yang kalian temukan tersebut?” Dia menjawab:”Kami menggali lubang kubur pada siang harinya sebanyak tiga belas lubang secara terpisah. Lalu ketika malam tiba, kami kuburkan dan kami menyamakan bentuk seluruh kuburan tersebut dengan tujuan agar kami menyembunyikannya daripada manusia agar mereka tidak menggalinya.” Aku bertanya kepadanya:”Lalu apa yang mereka harapkan darinya?” Dia berkata: “Jika mereka tertimpa musim kemarau, mereka menampakkan tempat tidur tersebut, lalu turunlah hujan.” Aku bertanya lagi:”Engkau tahu siapa orang itu?” Dia menjawab:”Seseorang yang disebut-sebut bernama Danial.” “Sejak bila engkau menemukannya dalam keadaan mati?” Tanyaku. Dia menjawab:”Sejak tiga ratus tahun yang lalu.” Lalu aku bertanya kepadanya:”Apakah ada yang berubah pada dirinya?” Dia menjawab:”Tidak ada, kecuali beberapa helai rambut dari bagian tengkuknya. Sesunguhnya jasad para Nabi tidak hancur dilumat oleh Bumi dan juga tidak dimakan oleh binatang buas.”

Riwayat al-Baihaqi dalam Dalail al-Nubuwwah (1/381). Ibn Kathir menyatakan dalam al-Bidayah wa al-Nihayah (2/37) bahawa sanadnya sahih hingga ke Abu al-‘Aliyah.

 iktibar yang boleh diambil daripada kisah ini ialah bahawa para sahabat sangat menekankan berkenaan tauhid kepada Allah SWT sehingga mereka bimbang manusia terjebak ke lembah kesyirikan yang merupakan dosa paling besar dalam Islam. Justeru, mereka menutup terus jalan yang boleh menjebakkan manusia kepada kesyirikan dengan menyembunyikan terus jasad dan kubur Nabi Danial yang mereka gunakan untuk meminta bantuan dan hujan.


 

Comments

Popular posts from this blog

Coretan Kembara - Habib Ali Batu Pahat yang kutemui

Pak Habib dengan senang hati menyambut semua tetamunya tanpa melebihkan antara satu dengan lainnya. Seperti biasa bila memandang Pak Habib ni, timbul rasa tenang dalam diri               Ketika melayari internet untuk mencari informasi tempat-tempat yang menarik untuk dilawati di Surabaya, ada beberapa pelan perjalanan yang menjurus kepada lawatan tempat lahirnya Wali Songo. Banyak juga tokoh-tokoh agama yang hebat yang dicadangkan untuk diziarahi. Dalam banyak-banyak itu hamba ternampak satu nama dan gambar yang hamba pernah temui di rumahnya di Kampung Solok Wan Mor, Batu Pahat. Dia dikenali sebagai Habib Ali Batu Pahat atau nama sebenarnya al-Habib Syed Ali bin Syed Ja'far al-Idrus.            Pada kali pertama hamba menziarahinya kerana termakan pujuk seorang rakan yang mengajak hamba ke Batu Pahat untuk menziarahi Habib Ali kerana katanya amalan yang digalakkan pada 10 Muharam ialah menziarahi alim. Ke...

Masjid Telok Manok: Kutemui masjid tertua di Thailand.

Masjid tua yang tidak mempunyai kubah. Kubah adalah pengaruh Turki. Semasa berjalan di Narathiiwat, hamba berpeluang menziarahi sebuah masjid kayu yang sudah berumur sekitar 300 tahun bernama Masjid Telok Manok atau dikenal juga dengan nama Masjid Wadi Al-Hussein.  Rajah asal Masjid Telok Manok Masjid ini masih terus digunakan untuk solat fardu dan solat Jumaat Masjid ini dibina pada tahun 1768, menjadikannya sebagai masjid tertua yang masih berdiri di Thailand. Seni bina Melayu, Cina, Kemboja dan Jawa bergabung  Masjid ini dibina mengikut senibina Melayu, Cina, Jawa dan Kemboja.  Dibuat menggunakan kayu sepenuhnya dan tanpa menggunakan paku. Masjid ini mempunyai tiang dan ada menara azan yang juga dibuat dari kayu.   Semuanya disusun cantik namun terus kukuh selama 300 tahun Telok Manok merupakan nama desa tempat masjid ini berdiri, sebuah desa kecil berjarak sekitar 25 kilo meter dari kota Narathiwat. Sedangkan A...

Damsyik - Kutemui Masjid Umawi yang tua usianya.

Tempat pertama hamba ziarahi ketika sampai  di Damsyik ialah Masjid Umawi.   Masjid ini telah dibina pada zaman pemerintahan Khalifah Umawi al-Walid bin Abdul Malik, Khalifah Kerajaan Umawi pada tahun (86 – 96 Hijrah) (705 – 714 Masehi) .  Damsyik adalah Ibu Kota pemerintahan kerajaan Umayyah pada waktu tersebut. I a didirikan di atas tanah yang sudah beribu-ribu tahun menjadi pusat peribadatan dan awalnya merupakan tempat ibadah bangsa Aram yang menyembah Dewa Hadad, iaitu bangsa Arab Suryani kuno sejak 3000 tahun sebelum Masihi. Di awal abad Masihi tempat ini telah berubah menjadi tempat ibadah penyembah Dewa Jupiter ad-Dimasqi (zaman Romawi) dan ketika agama Kristian berkembang di Damsyik  pada abad ke-4 Masihi tempat ini berubah menjadi gereja yang bernama “St. John the Baptist Basilica”.   Pada zaman kekuasaan Romawi, penduduk asing tidak mudah memasuki kota Damsyik, karena kota itu dikelilingi tembok yang tinggi. Mereka yang ingin memasuki k...