Tuesday 6 March 2018

Kuseberangi kembali Sungai Golok bagi menggamit memori.

 Pada tahun 1979 hingga 1980 aku melanjutkan pelajaran matrikulasi UKM di Sekolah menengah Sains Sultan Mahmud, Gong Badak, Kuala Terengganu.  Kawan baik aku namanya Roslan Othman, best student Kelantan berasal dari Kg Sekolah Pasir Mas. Roslan akhirnya melanjutkan pelajaran di Belgium di bidang perubatan.  Hingga kini aku tak pernah bersua dengan Roslan lagi.  Apa yang menariknya setelah tamat matrik, Roslan ajak aku berjalan ke rumah neneknya di Narathiwat Thailand.  Umur ketika itu baru 20 tahun. Apa yang aku ingat ketika itu aku menyeberangi sungai Golok untuk ke rumah nenek Roslan.
 Dalam satu kesempatan aku ke Rantau Panjang dan ingin kembali menyeberangi Sungai Golok.  Seberang sana adalah Pekan Golok.  Tanpa pasport aku ke Siam.
 kena bayar rm2 sahaja. Kejab aja 15 minit dah sampai.
 Masih seperti dulu, ramai orang menyeberangi sempadan dengan bebas.
 Mungkin mereka ini sama seperti saudara mara Roslan yang mempunyai dua kerakyataan.  Selama seminggu aku duduk di narathiwat aku di bawa meronda oleh bapak saudara Roslan, seorang soldadu ke serata pekan Golok ini. Katanya aku tunjukkan semua kawasan hitam di sini, supaya engkau jangan pergi lagi ke tempat hitam seperti ini.  Sejak itu bila aku mengembara ke luar negeri, aku tidak akan pergi ke black area, atau Red area.
 Menyeberangi sungai Golok ini membawa memori aku bersama Roslan.
 Roslan tidak pernah menghantar berita setelah dia belajar dan berhijrah ke Belgium. Timbul rasa ingin mencari Roslan semula...
 Yah aku sudah berjaya menjejakkan kaki ke Pekan Golok.
 Tanpa passport atau dokumen lain.  Hanya keberanian untuk menggamit memori silam sahaja.
 Setelah itu berpatah balik dan kembali bayar tambang rm2.
 Wahai Sungai Golok kau menjadi saski sejak sekian lama, sebagai penghubung ikatan persaudaraan dua negara.  Dan mungkin juga negatifnya sebagai penghubung bagi aktiviti penyeludupan dan maksiat. 
Alhamdulillah aku selamat kembali ke Malaysia....

No comments: