Monday 15 August 2016

Salzburg : Ku rindukan sungaimu yang lesu sepanjang hari

Kutemui Salzburg ketika matahari belum terbit. Aku hanya mampu memandang Sungai Salzach yang membelah kota lama (Altstadt) dan kota baru (Neustadt) Salzburg yang mengalir dengan tenang dan lesu menuju destinisinya.

Salzburg adalah sebuah wilayah Austria yang terletak di bahagian utara Banjaran Alps dan dekelilingi oleh dua gunung kecil iaitu Monchsberd dan Kapuzinerberg.
Salzburg berasal dari bahasa Jerman yang bermaksud kota garam.  Diceritakan kota ini dulu adalah penting untuk peniagaan garam di Eropah dan sungai Salzach inilah yang menjadi nadi perhubungannya.
Pada tahun 1997, UNESCO telah memasukkan Old Town ini ke dalam World Heritage Site dengan nama Historic Centre of the city of Salzburg.
Mentari baru muncul dan kelihatan manusia mula bangun dan bergerak menyusuri sungai lesu ini.  Mamat melayu ini masih bermenung dan merenung sungai ini, cantiknya kejadian ciptaan Allah ini.
Daun maple berguguran, mencetus ilham untuk berkarya. Seorang tua mengayuh spedanya, perlahan, lambat dan tenang sambil menyusuri Sg. Salzach yang tua, tenang dan lesu jua. Mungkin suasana seperti inilah Mozart dapat mencipta karya-karya muzik yang hebat.  Mozart lahir dan tinggal di kota ini.
Ketika suasana semakin cerah, Salzburg semakin meriah.  Nun seberang sungai itu adalah kawasan Neustadt atau new city.  Tempat mamat Melayu tu duduk ialah kawasan Altstadt atau old town.





Mentari semakin menghilang, senja mula menjelma.  Setelah penat berjalan aku kembali bersidai di tepian sungai ini.
Cuaca semakin sejuk, angin mula berhembus menjatuhkan daun-daun maple yang kekuningan. Aku masih lagi di situ.
Menghayati keindahan kota Salzburg di waktu malam.  Ketika cahaya mula bergemerlapan dan terbias oleh air sungai.

Memang cantik...........
Larut malam .... baru kutinggalkan Sg Salzach.....
kerana perjalanan aku masih jauh .....
Aku sukakan ketenangan kau tetapi aku pun seniman ...
aku hanyalah seorang musafir yang tidak boleh "lesu" dalam perjalanannya.

No comments: