Monday 29 December 2014

Iskandariah - Ku jejaki masjid Nabi Danial di tengah kesibukan kota


Masjid Nabi Danial
 Semasa meronda kota Iskandariah yang cantik, tersusun, berdisiplin serta agak kebaratan penduduknya, hamba telah melalui El Nabi Danial Street. Di jalan ini hamba jumpa sebuah masjid yang dikenal dengan nama Masjid Nabi Danial.  Di sini terdapat makam Nabi Danial.  

Dikatakan hidup seorang raja Babylon yang terkenal jahatnya yang bernama, Bakhtashir yang jalur keturunannya dari Yafuts bin Nabi Nuh as. Tidak ada satupun laki-laki Bani Israil yang hidup melainkan dibunuhnya. Anak-anak dipisahkan dari orang tuanya dan dilatih untuk ke medan perang dan sebahagiannya dipenjara. Suatu ketika Bakhtashir telah menawan ramai rakyatnya, termasuk kanak-kanak. Di antara yang ditawan itu termasuklah seorang kanak-kanak yang kemudiannya dikenali sebagai Nabi Danial.

Suatu hari Bakhtashir bermimpi dengan mimpi yang sangat menakutkannya lalu dia bertanya kepada ahli nujum, namun mereka semuanya diam dan tidak dapat mentakwil mimpinya tadi. Lalu datanglah seorang laki-laki yang pernah dipenjara bersama Nabi Danial menyatakan Nabi Danial boleh mentafsir mimpi.. Bakhtashir rasa kagum akan kehebatan Nabi Danial. Nabi Danial kemudian dibebaskan dari penjara dan dijadikan penasihat raja.

Hubungan rapat antara Raja Bakhtashir dengan Nabi Danial ini membuatkan pembesar Majusi merasa geramdan irihati. Mereka kemudian merancang untuk membunuh Nabi Danial. Digalilah sebuah lubang besar, kemudian Nabi Daniel dimasukkan ke dalamnya bertemankan haiwan buas dan ular berbisa. Namun, setelah beberapa hari lamanya Nabi Danial berada di lubang tersebut, didapati Nabi Danial tetap dalam keadaan sihat dan tidak cedera sedikitpun.

Pembesar Majusi semakin sakit hati mereka lalu memfinah Nabi Danial telah  menyebarkan ‘aib yang tidak baik tentang Bakhtashir, iaitu bahwa Raja Bakhashir apabila tidur, selalu terkencing atas katil. Fitnah
 ini tentu membuat Bakhtashir marah dan geram kerana ini telah memalu dan menjatuhkan maruan beliau sebagai seorang raja. Bakhashir telah membuat muslihat untuk membunuh Nabi Danial. Nabi Danial telah dipujuk untuk tidur bersamanya. Bakhtashir kemudian berkata kepada para pengawal yang bertugas menjaga pintu, "Jika malam ini ada orang yang keluar bilik ini untuk buang air kecil, bunuh saja dia, siapapun dia orangnya, sekalipun dia mengaku bernama saya." Para pengawal pun mengiyakannya.

Bila malam menjelma Nabi Daniel tidak berasa mahu buang air kecil. Akhirnya Bakhtashir sendiri yang tidak tahan, lalu keluar bilik untuk membuang air kecil. Setiba di pintu, para pengawal terus menangkapnya. Bakhtashir berteriak; "Jangan bunuh, beta adalah raja Bakhtashir”. P
ara pengawal tiadk percaya; "Dusta, kamu telah berdusta, kamu bukan Bakhtashir raja kami, tapi kamu adalah orang yang mengaku sebagai raja kami. Dan siapapun yang keluar malam pertama, maka dia harus dibunuh”. Tanpa memikir panjang Bakhtashir pun lalu dibunuhnya. Allah menyelamatkan Nabi Daniel dan membinasakan Bakhtashir yang jahat.



Nabi Daniel kemudian berangkat menuju kota Iskandariah untuk meneruskan usaha dakwah dan akhirnya telah wafat di sana. 

No comments: