Wednesday 3 December 2014

Istano Pagar Ruyung: Lambang sejarah silam

Kutemui Istano Basa Pagaruyung 

Di sinikah tempat bersemayamnya waris kesultanan Pagar Ruyung? Tanya saya pada seorang warga tempatan. Saya terlupa menanyakan namanya, walaupun kami berbual agak lama. "Bukan Pak, inikan hanya replika istana.  Sebab tu dinamakan Istano Basa. Istana asal nun di sana, di atas berbukit. Tapi sudah "dibakar rakyat". Benar ke pak? tanya hamba kerana hamba tak pernah terbaca kisah tersebut.  "Benar.....! kerana pihak istana berpihak kepada penjajah Belanda. Ulamak dan rakyat bangun memberontak lalu menjatuhkan kuasa sultan.  Istananya habis terbakar. Penyataan ini memotivasikan hamba untuk mencari maklumat sebenarnya tentang sejarah Kerajaan Pagar Ruyung ini.

Istano Basa Pagaruyung

Istano Basa yang lebih terkenal dengan nama Istana Pagaruyung, adalah sebuah istana yang terletak di kecamatanTanjung Emas, kota Batusangkarkabupaten Tanah DatarSumatera Barat


Istano Basa yang berdiri sekarang sebenarnya adalah replika dari yang asli. Istano Basa asli terletak di atas bukit Batu Patah di lereng Gunung Bungsu, tak jauh dari lokasi istana yang ada sekarang. Istana asal ini telah terbakar hangus kerana kerusuhan berdarah pada tahun 1804. Istana tersebut kemudian didirikan kembali namun terbakar hangus pada tahun 1966 kerana disambar petir. Proses pembangunan kembali Istano Basa bermula tahun 1976. Istano Basa yang ada pada hari ini adalah sebuah muzium yang tidak menjadi tempat kediaman waris kesultanan Pagar Ruyung.

Insiden kebakaran kali pertama
Masuknya ajaran Islam dalam tata kehidupan Kerajaan Pagaruyung membawa implikasi terhadap sistem pemerintahan negara dari perspektif rakyat biasa. Ada perbezaan pendapat antara para ulamak yang berpandukan Al quran dan sunnah dengan kaum Adat atau pemerintah yang masih teguh mempertahankan ajaran turun-temurun dari nenek moyang mereka. Perbezaan pendapat ini membawa kepada konflik yang panas dan berterusan antara ulamak dan pihak istana. Hal inilah yang dimanfaatkan oleh Belanda yang ketika itu sedang berusaha menguasai Sumatera untuk melemahkan kekuatan kedua-dua pihak dengan membuat mereka saling bersengketa.Pada tahun 1804 perselisihan antara kaum ulamak dan kaum Adat di Pagaruyung telah bertukar menjadi rusuhan berdarah. Salah satu akibat kerusuhan ini adalah terbakarnya Istano Basa Pagaruyung. Kebakaran besar itu menghanguskan keseluruhan bangunan istana bersama isinya. Kerugian yang sangat besar sebetulnya mengingat banyaknya benda bersejarah di istana itu. Kebakaran ini mengakhiri keberadaan Istana Pagaruyung sebagai simbol kerajaan. Dengan terbakarnya istana basa ini, runtuhlah Kesultanan Pagar Ruyung.
Model pakaian ulamak istana Pagaruyung

No comments: