Tuesday 4 November 2014

Konjic Bosnia: Kes kena langgar dan lari

Kuburan Muslim di Kronjic
Semasa dalam perjalanan ke Mostar, MPV yang kami pandu telah tergesel dengan sebuah Mercedes. Salahnya Merc itu potong kami di lane slow ketika jalan berbukit. Oleh kerana kami fikir macam kat Malaysia, kami tinggalkan saja Merc itu dan tunggu di R&R di sempadan daerah sarajevo dan Kronjic. 20 minit punya tunggu, merc tu tak muncul, kami meneruskan perjalanan ke Mostar.  Tiba-tiba sampai kat bandar Kronjic, polis tahan kami dan bawa ke balai polis. Kes langgar lari.  Oleh kerana tempat kemalangan masih daerah sarajevo, kes itu akan di ambil alih oleh polis sarajevo.  Sementara tunggu polis tu datang, lawatlah kuburan muslim daerah Kronjic yang nesannya besar-besar dan tersusun rapi.

Akhirnya polis bawa kami ke tempat kemalangan. Rupa-rupanya Merc tu tunggu berjam kat tempat dia kena langgar. Dia call polis sarajevo. Polis sarajevo call polis Kronjic suruh tahan kami.  Efisyen betul polis diorang. Berkhidmat untuk rakyat, cepat dan telus.

Biasalah sesi bertengkar
 Akhirnya kena saman juga.  Euro 160. bayar on the spot. Nak dekat RM 800 jugak.  Itu pun kata polis saman minima kerana dia respect orang Malaysia.  Sama Islam. Kalau tak kes berat, langgar lari, apa jadi kalau ada kecederaan atau kematian.  Tak balik malaysia jawabnya.

Pemandangan cantik di Kronjic Bosnia

  Setelah penat bertelagah dan memikir kenapa begitu, kenapa begini, akhirnya perjalanan diteruskan.  Hati jadi jernih bila melihat keindahan lanskap ciptaan Allah. Masih terbayang air sungai yang kehijau-hijauan itu.

No comments: