Friday 13 December 2013

Beijing - Ku beriktikaf di Masjid Nuijie yang tua usianya


Niat hati memang mahu solat sunat aidul adha di China.  Itu memang azam yang kental untuk lawatan marhaen kali kedua ke China.  Penerbangan MAS sampai di Beijing jam 1.30 pagi. Masjid yang menjadi tujuan ialah masjid Nuijie, kerana melalui kajian yang dibuat, masjid ini adalah masjid yang tua, unik, ada aura dan dikunjungi ramai orang. Ulat teksi di airport menawarkan Yuan 400. Mahal. Mencari-cari di mana tempat menunggu teksi.  Agak jauh dan tersorok.  Berlaku proses mendapatkan harga murah.  Ikut meter.  Menarik Cuma Yuan160 sahaja. Sampai di masjid ini jam 3 pagi. Ada beberapa  orang  jemaah  sedang beriktikaf dan solat malam.
Apabila subuh menjelang jemaah semakin ramai.  Menarik rakaat pertama imam baca surah yang panjang, tapi rakaat kedua imam baca surah Al Ikhlas sahaja.  Tiada Qunut, tiada duduk tahiyat akhir dan berzikir senyap-senyap sahaja. Mereka bukan mazhab Syafie. 
Jemaah masjid beritahu solat aidul adha jam 9 pagi.  Masa terluang itu digunakan untuk sarapan pagi di restoran halal yang banyak di sekitar masjid ini.  Cuma rasanya tak pedas dan agak tawar.  Minum the tanpa gula.  Jam 9 pagi masjid ini penuh sesak, melimpah ruah jemaah hingga ke luar masjid.  Muncul imam berpidato penuh semangat dalam bahasa Mandarin.  Ingat khutbah raya,  rupa-rupanya ceramah perdana 1 jam. Panas punggung duduk lama-lama.  Lepas tu baru azan dan solat raya.  Imam baca surah Al ~A’laa rakaat pertama dan surah al Ikhlas rakaan ke dua.  Selepas salam baru khatib naik mimbar baca khutbah raya.
            Jam 11 pagi orang ramai berkumpul di perkarangan masjid untuk program sembelih lembu dan bebiri qurban.  Hebatnya untuk proses sembelihan ini mereka hanya perlukan 3 orang sahaja.  Parangnya sangat tajam.
            Jam 12 tengahari orang beransur pulang.  Dan saya mula bergerak stesen keretapi “bullet” untuk ke Tianjin.


No comments: