Wednesday 14 November 2012

Venice yang indah khabar dari rupa

VENICE YANG KUTEMUI

Membaca akhbar semalam tentang bandar Venice ditenggelami air agak mengejutkan.  Penduduk kota ini sihat-sihat belaka kerana mereka terpaksa berjalan kaki atau menaiki bot untuk ke sana sini.  Tak ada kereta atau motosikal di kota lama ini. Sesuatu yang selalu hamba fikirkan tentang kota ini ialah suasana yang romantik, tenang dan nyaman. Namun apa yang hamba lihat suasana yang sebaliknya.  Bangunan yang tidak terurus warnanya, banyak contengan di sana sini.  Dan kalau berjalan di waktu malam ada rasa tak selamat. Dataran San Marco adalah port penduduk Venice di malam minggu.

Dataran San Marco yang tua dan kotor

Cuba baca catatan yang hamba ambil dari Wikipidia:  (Propaganda yang lucu)
Venice (Itali: Venezia, Venice: Venezsia) adalah sebuah bandar di utara Itali, ibu kota bahagian Veneto, dan mempunyai penduduk berjumlah 271,251 (anggaran banci 1 Januari 2004). Bersama-sama dengan Padua, bandar raya ini termasuk dalam kawasan metropolitan Padua-Venice (penduduk 1,600,000). Venice dikenali sebagai "La Dominante", "Serenissima", "Ratu Adriatik", "Bandar Raya Air", "Bandar Raya Jambatan-jambatan", dan "Bandar Raya Cahaya". Bangunan-bangunan di Venice adalah sangat tua dan menarik, dan pelancong datang dari seluruh dunia untuk melihat senibina ini dan juga terusan-terusan. Bandar raya ini adalah dianggap oleh ramai orang sebagai satu bandar yang paling cantik di dunia. Lihat bangunan universiti yang usang dan kotor di bawah.


Universiti yang tersepit di celah bangunan lama
Venice terdiri dari 117 pulau-pulau kecil yang dipisahkan oleh 150 buah terusan. Penduduk menyeberangi terusan-terusan ini melalui jambatan-jambatan yang kecil dan banyak. Mereka boleh juga berada menaiki sejenis bot yang dipanggil gondola untuk melalui terusan-terusan ini. Tahukah berapa kena bayar nak naik gondola ini? Seorang Euro 60 = RM 240.00.  Cekik darah dengan alasan "romantik" dan mengenang sejarah silam. Hakikatnya bot dan feri bersimpang-siur di sepanjang Grand Canal ini.

Gondola yang mencekik darah
Tarikan pelancongan yang paling terkenal adalah Rialto-Bridge, Basilica Jalan Mark dan Doge's Palace. Republik Venice dulunya adalah satu kuasa maritim yang utama semasa Zaman Pertengahan dan Pembaharuan , dan medan perang salib dan perang Lepanto, serta satu pusat penting perdagangan (terutamanya sutera, biji-bijian dan perdagangan rempah) dan seni dalam abad ke-13 sehingga abad ke-17.




.

No comments: