Monday 12 November 2012

Siak - Terpegunku di Masjid Raya Siak yang segar kenangan silamnya.


Masjid Raya Syahabudin Siak
Pada perancangan asal hamba nak naik  sampan  injin sangkut dari Pekan Baru Riau ke Kota Siak ini.  Tapi mengenangkan hujan lebat yang berpanjangan, hamba ambik keputusan untuk menyewa kereta sahaja. Tempat pertama hamba tuju ialah masjid “raya”.  Zohor belum masuk lagi, jadi hamba ambil kesempatan berehat-rehat di jeti masjid yang mengadap Sungai Siak ini. Sungguh segar dan nostalgik sambil mengenang konflik yang berlaku dahulu semasa Kerajaan Melayu Johor Riau gagah perkasa di nusantara.  Sayu mengenangkan sesama saudara berkonflik kerana berebut kuasa.Suasana di Siak ini klon suasana negeri hamba Johor.

Mimbar masjid yang ringkas tapi memukau
Masjid tersebut dikenali sebagai Masjid Syahabudin Siak.  Masjid ini dibangunkan oleh keturunan para Sultan Siak . Nama masjid Syahabudin diambil dari nama suku Syahad dari keturunan Sultan Kerajaan Siak yang berasal dari Arab, mulai dari Sultan ke-2 yaitu Sultan Muhammad Ali. Masjid Syahabudin yang pertama terletak di Jalan Syarif Kasim. Bangunan asal ini dibuat dari kayu, kemudian di dalamnya terdapat mimbar yang berukir dari Jepun. Kemudian masjid Syahabudin dipindahkan ke Jalan Sultan Ismail di tepi Sungai Siak,  lebih kurang 300 M dari istana As Seraya Hasniliyah Siak. 
Sultan Siak terakhir
Masjid Syahabudin didirikan oleh Sultan yang ke-12 bernama Sultan Syarif Qasim II, dimulai pada tahun 1927 dan selesai dibangun pada tahun 1935. Dana pembangunan masjid tersebut berasal dari dana kerajaan dan derma masyarakat Siak. Dalam pelaksanaan pembangunan masjid, untuk menimbun tanah khususnya pondasi masjid dilakukan secara gotong-royong oleh kaum ibu pada malam hari, mengingat masa itu masih berlaku Adat Pingitan bagi kaum wanita (pada masa Pemerintahan Sultan Syarif Qasim II).Sedangkan arsitektur bangunan masjid berbentuk bercirikan Eropah dan Timur Tengah (Negara Turki). Untuk menjadi imam pada masa itu persyaratannya telah lulus tes oleh Qodi Siak di zaman Sultan pada masa itu. Kepengurusan Masjid Syahabudin dikoordinir oleh Sultan Siak, karena itu yang menjadi imam dan khatib digaji oleh Sultan Siak. Di antara mereka adalah H. Abdul Wahid, Tuan Lebay Abdul Muthalib, dan Imam Suhel. Kemudian pada tahun 1945 setelah Indonesia merdeka, seluruh aset kerajaan diserahkan kepada Pemerintah Republik Indonesia, sehingga masjid tersebut dijadikan masjid kabupaten Siak. 
PESAN SPIRITUAL:  "Hilang nikmat kerana tidak bersyukur, hilang kekuatan kerana bermusuh, hilang kekuasaan kerana lalai, hilang pengaruh kerana lemah".

No comments: