Tuesday 20 November 2012

Mozart: Kutemui kau di Salzburg Austria


Sungai yang lesu tapi tenang di Salzburg
         Sampai di Salzburg, Austria dah pukul 5.00pm, cuaca agak sejuk berbetulan dengan musim gugur. Perjalanan dari Munich memang selesa dengan lebuhraya (autobahn) yang tiada had laju.  Ferari dan Porche dipandu macam pelesit.  Namun tiada ketemu kemalangan. Hamba melepaskan lelah di Sg Salzburg yang mengalir lesu. Angin bertiup agak kuat dan mengugurkan daun pokok maple yang berjajaran sepanjang sungai tersebut. Tidak apa yang dapat dibuat kecuali merayau-rayau sekitar bandar yang tenang ini sebelum balik tidur di hotel budget dan merancang untuk aktiviti esok.
Getreidegasse yang klasik
         Tempat yang menjadi kemestian pagi pengunjung Salzburg ialah pusat kota yang bersejarah, yang juga pusat perniagaan yang bernama ”Getreidegasse”. Ia wujud sejak zaman petengahan lagi yang ditandai oleh hasil kerja “besi” yang memukau.  Sampai satu persimpangan, hamba lihat ramai orang mengambil foto berlatar-belakangkan  sebuah bangunan berwarna kuning dan bertulis”Mozarts Geburtshaus” yang bermakna rumah tempat kelahiran Mozart.  Hamba pun sempat beraksi di situ. Hamba pun mula mencari maklumat tentang insan ini. Hamba beli buku “Salzburg The festival City” dengan harga euro7.90.
Rumah famili Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart lahir di Salzburg, pada 27 Januari 1756 dan  meninggal dunia di Vienna Austria pada 5 Disember 1791 ketika berumur 35 tahun. Nama penuh beliau ialah Johannes Chrysostomus Wolfgangus Gottlieb Mozart. Mozart dianggap sebagai pengubah lagu yang terpenting dan paling terkenal dalam sejarah. Contoh karyanya adalah opera Don Giovanni dan Die Zauberflöte. Banyak dari karya Mozart dianggap sebagai mahakarya muzik zaman klasik.
Mozart, yang dikenal memiliki kemampuan mengenal nada dengan tepat tanpa bantuan alat sangat berbakat sejak kecil lagi. Ayahnya, Johann Georg Leopold Mozart adalah seorang pengubah lagu juga. Sewaktu berumur empat tahun, Mozart sudah mampu memainkan harpsichord dan melakukan pengubahan pada karya-karya muzik . Dia bahkan menulis gubahan lagunya yang pertama ketika berumur lima tahun. Mozart kemudian dibawa untuk bermain piano di depan raja Bayern di Munich. Pada bulan September 1762, Mozart bermain piano di depan Ratu Maria Theresia  di Vienna, yang terpukau terhapap kehandalan  Mozart.  Setelah konsert ini, Mozart menjadi terkenal dan terus menjayakan konsert selama tiga tahun iaitu Paris (1763, 1765) dan London (1764-1765). Di tempat-tempat tersebut, Mozart mengadakan konsert di depan raja-raja dan juga dipuji oleh mereka.
Tahun 1779 dan 1780 berlangsung tanpa banyak peristiwa. Karya-karya pentingnya pada masa ini termasuk K. 364, Sinfonia Concertante in Eb, Simfoni no. 32-34, beberapa Concerto, serenade, divertimento, musik gerejawi yang termasuk K. 317, Missa Coronation dan K. 339, Vesparae. Pada tahun 1784, Mozart bergabung menjadi anggota Freemason, dan pertubuhan ini menaja aktiviti Mozart dalam muzik.  Pukul 1.00am,  5 Desember 1791, Mozart meninggal dunia. 

No comments: