Friday 12 October 2012

Benua Eropah: Apa di agung bahasa Inggeris.

Bahasa Inggeris terpingiir di Benua Eropah.  Kesian?

12 hari berjalan-jalan secara marhaen di Eropah, memandu kereta sewa dari Milan ke seluruh pelusuk Switzland, Jerman, Austria dan Itali memberi banyak pengalaman dan pengetahuan. Yang baik jadi teladan, yang buruk jadi sempadan.Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. lebih baik negeri sendiri.

Oleh kerana nak cari pengalaman secara marhaen, dua perkara yang jadi keutamaan iaitu WC dan Info. WC alias tandas sgt penting kerana sumber utk mengguna air dan tempat utk membuang air. Sukarnya utk mencari WC, sukarnya utk mencuci, berwuduk, mandi apatah lagi. WC mereka mesti kering hingga cuci najis pakai kertas saja. WC yg 24 jam hampir tiada.Syukurnya jadi rakyat Malaysia kerana WC dan air ada di mana-mana.  R&R kita memang terbaik.

Untuk meredah destinasi yang spontan memerlukan informasi yang tepat. Bayangkan dari Milan ke Como, Lugano, St. Moritz, Davos, Zurich, Interlaken, Geneva, Bern, Basel , kami bergantung pd peta dan informasi rakyat jalanan. Malangnya kebanyakan mereka tidak menggunakan bahasa Inggeris. Terus ke Stuggart, Munchen@Munich dan entah apa-apa bandar kecil di Jerman, yg sukar diingat. Lebih parah semua papan tanda dalam bahasa Jerman. Masuk ke Salburg, Wein@Vienna dan Villach di Austria, keadaan yg sama berlaku. Kembali ke Venicia@Venice dan bandar lain di Italy.  Mereka juga bangga bercakap bah Italia. Mengejutkan bahasa Inggeris terpinggir di sini, ini belum masuk negara lain seperti France, Spain dll.

Apa nak dibanggakan sangat bahasa Inggeris. Kukuhkan sahaja bahasa Melayu sebagai satu-satunya bahasa pengantara di Malaysia. Tak perlu ada bahasa lain untuk papan tanda, siaran radio, tv.  Bersatu kita dalam berbahasa.

No comments: