Skip to main content

Konklusi kembara Wali Songo

 






Wali Songo adalah sembilan tokoh suci yang berperan penting dalam penyebaran agama Islam di Pulau Jawa pada abad ke-14 hingga ke-16. Mereka dikenal dengan metode dakwah yang bijaksana, mengombinasikan pendekatan spiritual, politik, dan budaya untuk memperkenalkan Islam kepada masyarakat yang saat itu mayoritas memeluk Hindu-Buddha dan tradisi lokal. Para Wali Songo menetap di tiga wilayah utama pesisir utara Jawa, yaitu Jawa Timur (Surabaya, Gresik), Jawa Tengah (Demak, Kudus, Muria), dan Jawa Barat (Cirebon). 


Karakteristik dan Peran Wali Songo

  • Penyebar Islam Awal: Mereka merupakan pelopor dalam menyebarkan ajaran Islam di tanah Jawa, yang kemudian meluas hingga ke seluruh Nusantara. 



  • Metode Dakwah: Wali Songo tidak hanya menggunakan pendekatan keagamaan, tetapi juga memanfaatkan kegiatan sosial, kebudayaan, serta penguasaan ilmu pengetahuan untuk menarik simpati dan mengajarkan Islam. 



  • Pengaruh Budaya: Dengan dakwah mereka, Wali Songo berhasil mengintegrasikan Islam dengan budaya lokal, sehingga terjadi transisi dari dominasi Hindu-Buddha ke kebudayaan Islam di Jawa. 



  • Pendiri Kerajaan Islam: Kontribusi mereka juga terlihat dalam pendirian kerajaan-kerajaan Islam di Jawa, seperti Kesultanan Banten. 



  • Waris Pesantren: Mereka mendirikan lembaga-lembaga pendidikan Islam, seperti pesantren, yang mendidik masyarakat dan menyebarkan agama Islam lebih lanjut. 



Wilayah Penyebaran

  • Pesisir Utara Jawa: Para Wali Songo bergerak di sepanjang pantai utara Jawa, membangun basis dakwah di beberapa daerah penting. 



  • Tiga Wilayah Utama:
    • Jawa Timur: Terpusat di sekitar Surabaya, Gresik, Lamongan, dan Tuban. 
    • Jawa Tengah: Meliputi daerah Demak, Kudus, dan Muria. 
    • Jawa Barat: Fokus di wilayah Cirebon. 

Rumusan dakwah Wali Songo

Kekuatan 1: Melalui pendekatan Kultural dan adaptif iaitu

menggabungkan penghormatan terhadap nilai budaya dan adat istiadat Jawa dan berjaya untuk menyesuaikan ajaran Islam secara fleksibel seperti menggunakan seni wayang, gamelan, dan muzik  dan lagu untuk berdakwah. 

Kekuatan 2:Lembut dan tidak memaksakan. 

Berjaya menyebarkan  Islam dengan cara yang lembut, damai, dan penuh pengertian, tanpa kekerasan. 
Kekuatan3 :Inklusif dan membaur

Wali Songo membaur dengan masyarakat dari berbagai lapisan, termasuk kalangan bawah, sehingga memudahkan penerimaan ajaran Islam.
Kekuatan 4: Harmonisasi budaya dan teologi

Dakwah mereka berhasil mengharmoniskan antara teologi Islam dengan budaya lokal, walaupun tidak 100% menepati kehendak Islam.
Kekuatan 4: Warisan intelektual dan kebudayaan

Wali Songo meninggalkan warisan intelektual dan kebudayaan yang masih kekal hingga kini seperti lagu dan muzik Jawa.

Kelemahan Dakwah Wali Songo:

1.Potensi Islam yang tidak syumul Penggabungan dengan budaya lokal menimbulkan isu besar iaitu Islam yang dihasilkan tidak sepenuhnya murni dari segi tauhid dan fekahnya, karena bercampur dengan tradisi Jawa pra-Islam. Banyak amalan khurafat dan syirik, ibadat yang bersendikan hiburan yang kuat serta permainan yang tak lepas dari amalan yang lari dari syariat Islam.
2.Konflik antara tradisi lama dengan amalan Islam yang sebenar. Terjadi perdebatan mengenai perlu atau tidaknya meninggalkan atau mengekalkan  tradisi agama yang sudah ada, walaupun tradisi dan amalan itu dianggap bertentangan dengan syariat Islam yang sebenar.

Garis panduan yang pernah diberikan oleh 

SUNAN KALIJAGA  “Buat seadanya dulu, ulamak lainnya akan buat pembaikan dari masa kesemasa. Maksudnya semasa era beliau, itulah yang mampu beliau lakukan. Jika ada kesalahan atau kekurangan, ulamak selepasnya yang bertanggung jawab membuat pembaikan  dan pembetulan supaya bertepatan dengan Al Quran dan Al Hadis.

Comments

Popular posts from this blog

Coretan Kembara - Habib Ali Batu Pahat yang kutemui

Pak Habib dengan senang hati menyambut semua tetamunya tanpa melebihkan antara satu dengan lainnya. Seperti biasa bila memandang Pak Habib ni, timbul rasa tenang dalam diri               Ketika melayari internet untuk mencari informasi tempat-tempat yang menarik untuk dilawati di Surabaya, ada beberapa pelan perjalanan yang menjurus kepada lawatan tempat lahirnya Wali Songo. Banyak juga tokoh-tokoh agama yang hebat yang dicadangkan untuk diziarahi. Dalam banyak-banyak itu hamba ternampak satu nama dan gambar yang hamba pernah temui di rumahnya di Kampung Solok Wan Mor, Batu Pahat. Dia dikenali sebagai Habib Ali Batu Pahat atau nama sebenarnya al-Habib Syed Ali bin Syed Ja'far al-Idrus.            Pada kali pertama hamba menziarahinya kerana termakan pujuk seorang rakan yang mengajak hamba ke Batu Pahat untuk menziarahi Habib Ali kerana katanya amalan yang digalakkan pada 10 Muharam ialah menziarahi alim. Ke...

Masjid Telok Manok: Kutemui masjid tertua di Thailand.

Masjid tua yang tidak mempunyai kubah. Kubah adalah pengaruh Turki. Semasa berjalan di Narathiiwat, hamba berpeluang menziarahi sebuah masjid kayu yang sudah berumur sekitar 300 tahun bernama Masjid Telok Manok atau dikenal juga dengan nama Masjid Wadi Al-Hussein.  Rajah asal Masjid Telok Manok Masjid ini masih terus digunakan untuk solat fardu dan solat Jumaat Masjid ini dibina pada tahun 1768, menjadikannya sebagai masjid tertua yang masih berdiri di Thailand. Seni bina Melayu, Cina, Kemboja dan Jawa bergabung  Masjid ini dibina mengikut senibina Melayu, Cina, Jawa dan Kemboja.  Dibuat menggunakan kayu sepenuhnya dan tanpa menggunakan paku. Masjid ini mempunyai tiang dan ada menara azan yang juga dibuat dari kayu.   Semuanya disusun cantik namun terus kukuh selama 300 tahun Telok Manok merupakan nama desa tempat masjid ini berdiri, sebuah desa kecil berjarak sekitar 25 kilo meter dari kota Narathiwat. Sedangkan A...

Rehlah Palestin: Kuziarahi maqam Nabi Musa yang terletak di luar Baitul Maqdis.

us Dalam kembara ke Palestin ini hamba berkesempatan menziarahi Makam Nabi Musa dan masjid Nabi Musa. Ketika itu baru masuk waktu Zohor, ramai jemaah kebanyakannya musafir yang tujuannya untuk menziarahi makam Nabi Musa, dan disekitar tempat ini tidak ada perkampungan, hanya kawasan perbukitan yang tandus dan pasirnya berwarna kemerahan. Jemaah meminta hamba menjadi imam bagi solat Jamak Qasar Zohor dan Asar. Itulah rezeki sebagai kenangan seumur hidup dalam kembara Palestin ini. Makam  Nabi Musa terletak di di suatu tempat yang berada 11km  ke selatan bandar Jericho dan 20 km  ke timur Jerusalem dekat kawasan gersang Judea.  Kawasan yang terdiri pebukitan batu berwarna merah itu kelihatan sunyi.  Tidak ada perkampungan di situ, hanya bangunan masjid yang dinamakan Masjid Nabi Musa, yang mana di dalamnya terdapat makam Nabi Musa.  Walaupun terdapat berbagai pendapat tentang lokasi Nabi Musa wafat namun lokasi inilah yang paling tepat di mana Nabi Musa dimak...