Skip to main content

Kubah Emas yang memukau di Baitul Maqdis


Di dalam Masjid al-Aqsa terdapat beberapa buah kubah cantik yang menghiasi halaman masjid. Kesemua kubah ini telah dibina semenjak pemerintahan Islam lagi bermula dari zaman Umaiyah hinggalah ke zaman pemerintahan al-Ayyubi, Mamluk dan Uthmaniyyah. Usaha-usaha tersebut merupakan manifestasi umat Islam akan keprihatinan mereka dalam memberi impak dan sumbangan untuk menghidupkan Masjid al-Aqsa. Kubah-kubah ini telah dibina atas pelbagai tujuan antaranya dijadikan tempat untuk para jemaah menunaikan solat, majlis-majlis ilmu  atau tempat untuk melakukan ibadah dan iktikaf. Berikut merupakan 15 buah kubah yang terdapat di dalam halaman Masjid al-Aqsa. Salah satu yang paling penting ialah Kubah Batu @ Kubah Emas @ Kubah As Sakhrah @ The Dome of the Rock.


Merupakan salah satu model seni bina Islam yang paling agung dan indah pada era awal pemerintahan Islam di dunia. Kubah ini telah dibina semasa kerajaan Umaiyah oleh Khalifah Abdul Malik bin Marwan pada tahun 65-86 H bersamaan dengan tahun 685-705 M di kawasan batu yang dimuliakan, iaitu tempat Nabi Muhammad SAW berangkat naik ke langit yang ketujuh. Pembinaannya telah dilakukan di atas batu berbentuk segi lapan dan di atasnya terdapat sebuah kubah berbentuk sfera yang disaduri dengan plat emas. Ketinggiannya mencapai sehingga 35 m dan di atasnya lagi terdapat bulan sabit dengan ketinggian ukuran 4 m. Manakala di bahagian dalam kubah ini telah dihiasi dengan dekorasi, mozek dan kaligrafi yang cantik.


Selain itu, ia merupakan salah satu mercu tanda seni bina Islam tertua yang terletak di kawasan tempat tumpuan Masjid al-Aqsa. Pembinaannya telah dilakukan di tengah-tengah kawasan terbuka dengan jarak empat meter dari kedudukan Masjid al-Qibli serta memiliki empat buah pintu. Di sekeliling dinding kubah ini dihiasi dengan porselin yang terdapat ukiran tulisan ayat-ayat al-Quran daripada surah al-Isra’. Untuk pergi ke kubah ini, terdapat lapan buah baikah yang boleh dilalui dengan menaiki anak-anak tangga yang berada di sekitarnya.

Kubah dan segala seni binanya masih kekal seperti sama dengan keadaan pertama kali dibina semasa zaman kerajaan Umaiyah. Hanya ada beberapa perubahan kecil sahaja yang dilakukan pada zaman kerajaan-kerajaan kemudiannya seperti:

  • Zaman Kerajaan Abbasiyah

Kerajaan Abbasiyah sangat mengambil perhatian terhadap bangunan Kubah as-Sakhrah dengan melakukan beberapa kali kerja-kerja pembaikpulihan. Usaha yang paling ketara adalah yang dilakukan oleh Khalifah al-Ma’mun pada tahun 216 H bersamaan tahun 831 M serta ibu kepada al-Muqtadir Billah iaitu khalifah kerajaan Abbasiyah dengan menambah pintu-pintu kayu besar pada tahun 301 H bersamaan tahun 913 M.



    Zaman Kerajaan Fatimiyah

    Kerajaan Fatimiyah telah membaiki Kubah as-Sakhrah ketika di bawah pemerintahan Khalifah al-Zaher atas arahan Abu Hassan bin al-Hakam pada tahun 413 H bersamaan tahun 1022 M selepas berlakunya gempa bumi di  Kota al-Quds. Kemudian, diteruskan usahanya oleh Khalifah Abu Jaafar Abdullah pada tahun 467 H bersamaan tahun 1075 M.


    Zaman Penjajahan Tentera Salib

    Tentera Salib yang telah menjajah Kota al-Quds pada tahun 492 H bersamaan 1099 M telah mengubah fungsi Kubah as-Skahrah menjadi sebuah gereja dengan menamakannya sebagai Templum Domini (Temple of the Lord). Mereka telah melakukan pengubahsuaian terhadap binaan kubah ini dengan meletakkan hiasan beberapa buah salib dan patung-patung. Mereka juga telah memagari sekelilingnya dengan  pagar besi bagi menghalang orang luar dari mengambil kepingan batu. Selain berfungsi sebagai gereja, mereka juga menjadikannya sebagai markas bagi pasukan “Kesatria Templar” dan pusat berkumpul sepanjang tempoh peperangan Salib. Walau bagaimanapun, Salahuddin al-Ayyubi telah berjaya mengembalikan kemegahan Islam ke atas Kubah as-Sakhrah selepas membebaskan Kota al-Quds pada tahun 583 H bersamaan tahun 1187 M.      


    Zaman Kerajaan Salahuddin al-Ayyubi

    Salahuddin al-Ayyubi telah menjalankan projek membaik pulih Kubah as-Sakhrah selepas berjaya membebaskannya daripada tentera Salib. Beliau telah memusnahkan monumen-monumen yang telah ditambah ke atas bangunan ini dan memperbaharui dinding di bahagian dalamnya serta menyadurnya dengan emas. Antara sumbangan yang ditinggalkan pada  zaman ini adalah meletakkan kayu-kayu penghalang di sekeliling Kubah as-Sakhrah bagi menghalang orang luar daripada mengambilnya.      


    Zaman Kerajaan Mamluk

    Kerajaan Mamluk telah melakukan beberapa kali kerja-kerja pembaikpulihan serta sentiasa   memberi perhatian yang begitu tinggi terhadap kubah ini seperti yang dilakukan oleh al-Zhohir Baibars  yang mana telah melakukan pengubahsuaian secara menyeluruh. Beliau juga telah memperbaharui hiasan mozek-mozek di bahagian luar kubah yang berbentuk segi lapan ini pada tahun 659 H bersamaan tahun 1260 M. Begitu juga, Raja al-Adil Zainuddin Kitbugha al-Mansuri yang telah melakukan penambahbaikan pada tahun 694 H bersamaan tahun 1294 M. Di samping itu, Sultan Muhammad bin Qalawun dan al-Amir Muhammad bin Saifuddin al-Zhohiri juga turut terlibat dalam melakukan usaha penambahbaikan.



    Zaman Kerajaan Uthmaniyyah

    Para pemerintah pada zaman ini sangat mengambil berat terhadap binaan Kubah as-Sakhrah dengan melakukan penambahan terhadap seni binanya. Usaha ini boleh dilihat melalui Sultan Sulaiman al-Qanuni yang telah menggantikan mozek-mozek di dinding kubah dengan kepingan porselin yang telah diimport khas dari Istanbul pada sekitar tahun 955-969 H bersamaan tahun 1548-1561 M. Mereka juga telah membaikinya dengan membuka tetingkap di dinding kubah ini dari dalam dan menggantikannya dengan pintu-pintu yang disadurkan dengan tembaga. Sultan Abdul Majid ll juga melakukan pembaikpulihan secara menyeluruh ke atas Kubah as-Sakhrah dengan membina semula sebahagian besar daripadanya pada tahun 1270 H bersamaan tahun 1853 M. Sultan Abdul Aziz bin Sultan Mahmud ll pula telah menyelaputi kubah dengan plat timah serta menggantungkan lampu yang besar di antara pintu selatan dan mimbarnya pada tahun 1291 H bersamaan tahun 1874 M. Sultan Abdul Hamid ll juga pernah mengarahkan supaya surah Yasin diukir dengan tulisan khat thuluth di bahagian luar kubah yang paling atas pada tahun 1293 H bersamaan tahun 1876 M.

            

    Zaman Kerajaan Hasyimi (Jordan).


    Sejak kerajaan Hasyimi diwasiatkan untuk menjaga Masjid al-Aqsa, mereka berusaha untuk memakmurkan lagi Kubah as-Sakhrah al-Mushrifah. Perkara ini boleh dilihat melalui usaha Raja Abdullah l iaitu pengasas kerajaan ini. Beliau telah mengeluarkan arahan agar dilakukan pembaikpulihan terhadap kubah secara menyeluruh pada tahun 1342 H bersamaan tahun 1924 M. Kemudian, diikuti dengan inisiatif di bawah pemerintahan Raja Hussein Bin Talal dengan menyadurkan kubah dengan  menggunakan kepingan  aluminium emas. Beliau juga telah memasang marmar di dinding-dinding bahagian dalam dan membaiki jubin seramik di bahagian luar pada tahun 1372 H bersamaan tahun 1953 M. Beliau juga telah melakukan pembinaan semula fasa ketiga dari tahun 1389 H bersamaan tahun 1969 M hingga ke tahun 1415 H bersamaan tahun 1994 M di mana bahagian luar kubah telah digantikan dengan bahan yang baru daripada tembaga yang bersalutkan zink dan emas 24 karat. Hiasan dalaman pula dikekalkan dengan kubah berasaskan kayu. Mereka juga telah memasang alat penggera kebakaran dan pemadam api di dalamnya dan masih terus menjaga Kubah as-Sakhrah sehingga ke hari ini serta melakukan penambahbaikan yang diperlukan melalui Jabatan Wakaf Islam al-Quds.


    Comments

    Popular posts from this blog

    Coretan Kembara - Habib Ali Batu Pahat yang kutemui

    Pak Habib dengan senang hati menyambut semua tetamunya tanpa melebihkan antara satu dengan lainnya. Seperti biasa bila memandang Pak Habib ni, timbul rasa tenang dalam diri               Ketika melayari internet untuk mencari informasi tempat-tempat yang menarik untuk dilawati di Surabaya, ada beberapa pelan perjalanan yang menjurus kepada lawatan tempat lahirnya Wali Songo. Banyak juga tokoh-tokoh agama yang hebat yang dicadangkan untuk diziarahi. Dalam banyak-banyak itu hamba ternampak satu nama dan gambar yang hamba pernah temui di rumahnya di Kampung Solok Wan Mor, Batu Pahat. Dia dikenali sebagai Habib Ali Batu Pahat atau nama sebenarnya al-Habib Syed Ali bin Syed Ja'far al-Idrus.            Pada kali pertama hamba menziarahinya kerana termakan pujuk seorang rakan yang mengajak hamba ke Batu Pahat untuk menziarahi Habib Ali kerana katanya amalan yang digalakkan pada 10 Muharam ialah menziarahi alim. Ke...

    Masjid Telok Manok: Kutemui masjid tertua di Thailand.

    Masjid tua yang tidak mempunyai kubah. Kubah adalah pengaruh Turki. Semasa berjalan di Narathiiwat, hamba berpeluang menziarahi sebuah masjid kayu yang sudah berumur sekitar 300 tahun bernama Masjid Telok Manok atau dikenal juga dengan nama Masjid Wadi Al-Hussein.  Rajah asal Masjid Telok Manok Masjid ini masih terus digunakan untuk solat fardu dan solat Jumaat Masjid ini dibina pada tahun 1768, menjadikannya sebagai masjid tertua yang masih berdiri di Thailand. Seni bina Melayu, Cina, Kemboja dan Jawa bergabung  Masjid ini dibina mengikut senibina Melayu, Cina, Jawa dan Kemboja.  Dibuat menggunakan kayu sepenuhnya dan tanpa menggunakan paku. Masjid ini mempunyai tiang dan ada menara azan yang juga dibuat dari kayu.   Semuanya disusun cantik namun terus kukuh selama 300 tahun Telok Manok merupakan nama desa tempat masjid ini berdiri, sebuah desa kecil berjarak sekitar 25 kilo meter dari kota Narathiwat. Sedangkan A...

    Damsyik - Kutemui Masjid Umawi yang tua usianya.

    Tempat pertama hamba ziarahi ketika sampai  di Damsyik ialah Masjid Umawi.   Masjid ini telah dibina pada zaman pemerintahan Khalifah Umawi al-Walid bin Abdul Malik, Khalifah Kerajaan Umawi pada tahun (86 – 96 Hijrah) (705 – 714 Masehi) .  Damsyik adalah Ibu Kota pemerintahan kerajaan Umayyah pada waktu tersebut. I a didirikan di atas tanah yang sudah beribu-ribu tahun menjadi pusat peribadatan dan awalnya merupakan tempat ibadah bangsa Aram yang menyembah Dewa Hadad, iaitu bangsa Arab Suryani kuno sejak 3000 tahun sebelum Masihi. Di awal abad Masihi tempat ini telah berubah menjadi tempat ibadah penyembah Dewa Jupiter ad-Dimasqi (zaman Romawi) dan ketika agama Kristian berkembang di Damsyik  pada abad ke-4 Masihi tempat ini berubah menjadi gereja yang bernama “St. John the Baptist Basilica”.   Pada zaman kekuasaan Romawi, penduduk asing tidak mudah memasuki kota Damsyik, karena kota itu dikelilingi tembok yang tinggi. Mereka yang ingin memasuki k...