Tuesday 21 January 2014

Kutemui kembali "Dunia Yang Kutemui"

Kutemui kembali "Dunia yang ku-temui"

Hujung minggu ini hamba menghabiskan masa dengan lepak di rumah setelah bergerak secara berterusan sejak hari raya haji.  Kemas punya kemas, belek punya belek hamba terjumpa kembali sebuah buku lama yang menjadi inspirasi semasa hamba masih remaja. Buku cetakan tahun 1964 ini adalah kepunyaan arwah pak Ucu hamba. Ketika itu hamba masih tinggal di kampung Tanjong Semberong Batu Pahat.


Pengarang buku ini bernama Sjafiroeddin dan diterbitkan oleh Pustaka Antara, Kuala Lumpur. Buku sebelas bab ini menceritakan "pengalaman" pengarang belayar seluruh dunia semasa menjadi tentera Laut Belanda.  Buku ini menceritakan semangat patriotik pengarang, walaupun bekerja dengan penjajah, beliau akhirnya pulang ke pangkal jalan untuk membela negara asalnya, Indonesia, meninggalkan karier dan buah hatinya yang bermata biru. Buku ini ditulis seolah-olah menceritakan pengalaman sebenar penulis, bukan khayalan yang tidak berpijak di bumi nyata.
Buku ini hamba baca secara lateral ketika berusia 10 tahun. Dan sesungguhnya ia memberi kesan kepada fantasi dan inspirasi untuk "berjalan" melihat dunia. Inspirasi ini terus membara walaupun umur menuju ke senja. Oleh itu jika hamba menulis untuk berkongsi ilmu dan pengalaman tentang "dunia yang hamba temui" bukanlah niat hamba untuk menunjuk-nunjuk atau berbangga diri. Hamba mahu ia menjadi inspirasi bagi anak muda dan dijadikan fantasi oleh para remaja untuk menemui dunia yang penuh kepelbagaian itu. Bagi golongan dewasa, kita perlu keluar dari zon selesa selagi jasad ada upaya dan selagi keyakinan diri masih ada walaupun semakin berkurangan.
Bersikap Membina

No comments: