Sunday 16 August 2020

Ikhtikaf di Masjid Seribu Tiang di Kota Jambi


Jika kita berkunjung ke Kota Jambi salah satu ikon bagi "kembara religi" ialah Masjid Agung Al Falah. Masjid ini terletak di  alamat No. 60, Jalan Sultan Thaha, Kelurahan Legok, Kecamatan Telanaipura, Kota Jambi.  Namun nama yang lebih popular bagi masjid ini ialah "Masjid Seribu Tiang”. 


Sebutan seribu tiang ini lahir dari para pendatang yang singgah dan sholat di masjid ini dan melihat begitu banyak tiang penyanggah bangunan masjid tanpa pintu dan jendela ini. Masjid ini juga tidak mempunyai dinding.


Lokasi Masjid Seribu Tiang ini adalah dulunya merupakan pusat pemerintahan kerajaan Melayu Jambi. Istana sultan juga terletak di sini. Namun apabila penjajah Belanda berjaya menakluki Kota Jambi ini pada tahun 1885, mereka mengambil alih tempat ini sebagai pusat pemerintahan mereka. 


Masjid Seribu Tiang ini dibina di tanah bekas Istana Tanah Pilih milik sultan Jambi iaitu Sultan Thaha Syaifudin.  Musnahnya pusat pemerintahan di Tanah Pilih ini bermula apabila pada tahun 1858, Sultan Thaha Syaifudin telah membatalkan semua perjanjian yang dibuat Belanda dengan mendiang ayahandanya, kerana perjanjian tersebut sangat merugikan kesultanan Jambi. Belanda sangat marah lalu menyerang istana dan  memusnahkan komplek Istana Tanah Pilih tersebut. Tahun 1906 lokasi bekas istana sultan itu telah dijadikan markas tentera Belanda yang digunakan sebagai pusat pemerintahan mereka. 


 Dikatakan idea pembangunan Masjid Agung ini sudah bermula pada tahun 1960an lagi namun pembinaannya baru bermula tahun 1971. Para alim ulama dan tokoh tokoh Jambi diantaranya M.O. Bafaddal, H Hanafi, Nurdin Hamzah, dan gabenor Jambi ketika itu (Tambunan atau Nur Admadibrata ) telah bersepakat untuk membina masjid agung di lokasi tersebut. 


Masjid kebanggaan warga Jambi ini dibina di atas tanah seluas dari 2.7 hektar. Luas bangunan masjid pula adalah 80m x 80m, dan mampu menampung 10 ribu jamaah sekaligus. Masjid ini memang di rancang sebagai bangunan yang terbuka tanpa pintu dan jendela, dan ia benar-benar sesuai dengan nama masjid ini iaitu Masjid Seribu Tiang.


Nama rasmi  masjid ini Masjid Agung Al-Falah, di mana dalam  bahasa Arab Al Falah membawa maksud "kemenangan". Menang pula membawa makna memiliki kebebasan tanpa kongkongan. Mungkin falsafah ini menang dan bebas ini menjadikan masjid ini direkabentuk dengan konsep terbuka. Semua jemaah bebas masuk dan melaksanakan ibadah di masjid ini. Masjid ini juga  tidak memerlukan aircon bagi jemaah. Masjid tanpa dinding ini membolehkan edaran udara yang selesa dan terasa aman dan damai sekali.

No comments: