Skip to main content

Syeikh Burhanuddin Ulakan: Penyebar Islam di Tanah Minangkabau


Hamba menziarahi makam Sheikh Burhanuddin ini secara tidak sengaja.  Ketika dalam pejalanan dari Bukit Tinggi ke Kota Padang, hamba berhenti di pantai Priaman. Hamba berhenti sebentar untuk membeli makanan ringan di tepi jalan, lalu diberitahu di pintu gerbang itu teletak makam Sheikh Burhanuddin.

                Setelah puas menikmati pemandangan Desa Maninjou yang cantik, tenang dan klasik sambil menuruni Kelok 44 yang mendebarkan hamba menikmati makan tengahari berlaukkan dendeng dan ikan emas bakar (talapia merah) di tepi tasik yang kebiruan berdekatan Tasik Maninjou. .  Hamba teringat di sini tanah kelahiran tokoh agama nusantara yang terkenal, Buya Hamka. Bersama bapanya, Buya Hamka telah membawa masyarakat kepada lahirnya fahaman Kaum Muda.  Agak menarik kerana sebelum ini telah lahir tokoh yang berjasa menyebarkan Islam di daerah ini iaitu Syeikh Burhanuddin Ulakan.
Beginilah pintu gerbang Sheikh Burhanuddin di Ulakan Priaman. Kawasan ini dipenuhi gerai-gerai kecil yang menjual makanan dan juga kitab dan buku tentang Sheikh Burhanuddin.
Hamba meneruskan perjalanan ke Ulakan yang terletak di daerah Priaman.  Pariaman adalah kawasan jajaran pantai yang mengadap laut yang teruk di landa gempa bumi yang kuat pada satu ketika dahulu. Di katakan pesta Mandi Safar yang popular di Melaka suatu masa dahulu berasal dari daerah Pariaman.  Khususnya tempat bernama Ulakan yang terkenal kerana adanya pusara Sheikh Burhanuddin.  Tempat ini dulu-dulunya terkenal dengan majlis BASAPA (mandi Safar). Menurut Buya Hamka Sheikh Burhanuddin menyampaikan ajaran yang benar, cuma setelah kematiannya berlaku tokok tambah dalam amalan masyarakat.
Dikatakan juga Sheikh Burhanuddin inilah yang telah mendamaikan "syariat" dan " adat" sehingga adat perpatih terus kekal harmoni sehingga sekarang.  Sheikh Burhanuddin juga dikatakan orang pertama yang menganjurkan pendidikan "surau:.Malah yang menariknya beliau juga orang pertama yang mencipta lemang. Tujuannya ketika itu untuk memastikan nasi yang dimasak tidak bercampur dengan periuk yang bercampur dengan benda tak halal.
                Syeikh Burhanuddin Ulakan  adalah murid Syeikh Abdul Rauf bin Ali al-Fansuri atau di kenali sebagai Syiah di Kuala. Sheikh Burhanuddin adalah orang pertama menyebarkan Thariqat Syatariyah di Minangkabau. Namanya ketika masih kecil ialah Si Pono, ayahnya bernama Pampak. Ayahnya masih beragama Buddha, namun Si Pono dari Sintuk pergi ke Ulakan, pergi belajar kepada Angku Madinah yang berasal dari Aceh. Pada tahun 1622 atas anjuran gurunya, dia melanjutkan pelajaran agama Islam kepada Syeikh Abdur Rauf Al Singkel di Aceh. Lalu Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri menukar namanya daripada Si Pono menjadi Burhanuddin. Tiga belas tahun lamanya dia belajar kepada ulama yang dikenali sebagai wali Allah itu. 

                Beliau adalah seorang murid yang sangat patuh kepada gurunya, dari sehari ke sehari tumbuhlah kasih sayang, takut dan malu kepada Syeikh Abdul Rauf Al Singkel tersebut. Pada suatu hari Syeikh itu mengunyah sirih. Tiba-tiba tempat kapur sirihnya terlepas dari tangannya jatuh ke dalam tandas yang sangat dalam. Tuan Syeikh berkata:  "Siapa yang sudi membersihkan tandas itu sebersih-bersihnya? Dan mengambil tempat sirih saya yang jatuh ke dalamnya?" Tiada murid yang sanggup mengerjakan apa yang diperintah oleh Syeikh itu. Akhirnya Burhanuddin yang sanggup dan bekerja berjam-jam membersihkan tandas itu sehingga bersih dan tempat kapur sirih pun dijumpai, lalu dibersihkannya dan dipersembahkannya kepada Syeikh tersebut. Lantas  Syeikh Abdul Rauf Singkel berdoa dengan sepanjang-panjang doa. Selanjutnya Syeikh itu berkata: "Tanganmu ini akan dicium oleh raja-raja, penghulu-penghulu, orang besar di Sumatera Barat dan muridmu tidak akan putus-putusnya sampai akhir zaman, dan ilmu kamu akan memberkati dunia ini.  Aku namai kamu Saidi Syeikh Burhanuddin".
Kedai menjual cenderahati. Orang ramai tak putus datang ke sini, adalah membaca tahlil dan Yasinan.  Hamba pun tak sempat bertanya apa tujuan mereka samada berdoa atau bernazar dan sebagainya,  Bersangka baiklah sahaja.
                Setelah dia berasa ilmu telah banyak dan telah pula mendapat keizinan daripada gurunya, Syeikh Abdul Rauf  Singkel, beliau pun kembali ke tempat asalnya. Sebelumnya gurunya berkata, "Pulanglah kamu ke negerimu, ajarkanlah ilmu apa-apa yang ditakdirkan oleh Allah. Syeikh Burhanuddin Ulakan  meninggal dunia di Ulakan pada tahun 1691 M, lalu dimashyurkan oranglah namanya dengan Syeikh Burhanuddin Ulakan. Cerita mulut ke mulut meriwayatkan bahawa Syeikh Burhanuddin Ulakan tidak mempunyai zuriat. Diriwayatkan bahawa ketika dia belajar di Aceh pada suatu hari kerana syahwatnya naik, dia telah memukul kemaluannya sendiri, sehingga kemaluannya mengalami kecederaan dan menyebabkan tidak berfungsi lagi untuk melakukan hubungan seks. Hingga kini kubur Syeikh Burhanuddin Ulakan masih diziarahi orang, lebih-lebih pada hari Rabu akhir bulan Safar. 

Comments

Popular posts from this blog

Coretan Kembara - Habib Ali Batu Pahat yang kutemui

Pak Habib dengan senang hati menyambut semua tetamunya tanpa melebihkan antara satu dengan lainnya. Seperti biasa bila memandang Pak Habib ni, timbul rasa tenang dalam diri               Ketika melayari internet untuk mencari informasi tempat-tempat yang menarik untuk dilawati di Surabaya, ada beberapa pelan perjalanan yang menjurus kepada lawatan tempat lahirnya Wali Songo. Banyak juga tokoh-tokoh agama yang hebat yang dicadangkan untuk diziarahi. Dalam banyak-banyak itu hamba ternampak satu nama dan gambar yang hamba pernah temui di rumahnya di Kampung Solok Wan Mor, Batu Pahat. Dia dikenali sebagai Habib Ali Batu Pahat atau nama sebenarnya al-Habib Syed Ali bin Syed Ja'far al-Idrus.            Pada kali pertama hamba menziarahinya kerana termakan pujuk seorang rakan yang mengajak hamba ke Batu Pahat untuk menziarahi Habib Ali kerana katanya amalan yang digalakkan pada 10 Muharam ialah menziarahi alim. Ke...

Masjid Telok Manok: Kutemui masjid tertua di Thailand.

Masjid tua yang tidak mempunyai kubah. Kubah adalah pengaruh Turki. Semasa berjalan di Narathiiwat, hamba berpeluang menziarahi sebuah masjid kayu yang sudah berumur sekitar 300 tahun bernama Masjid Telok Manok atau dikenal juga dengan nama Masjid Wadi Al-Hussein.  Rajah asal Masjid Telok Manok Masjid ini masih terus digunakan untuk solat fardu dan solat Jumaat Masjid ini dibina pada tahun 1768, menjadikannya sebagai masjid tertua yang masih berdiri di Thailand. Seni bina Melayu, Cina, Kemboja dan Jawa bergabung  Masjid ini dibina mengikut senibina Melayu, Cina, Jawa dan Kemboja.  Dibuat menggunakan kayu sepenuhnya dan tanpa menggunakan paku. Masjid ini mempunyai tiang dan ada menara azan yang juga dibuat dari kayu.   Semuanya disusun cantik namun terus kukuh selama 300 tahun Telok Manok merupakan nama desa tempat masjid ini berdiri, sebuah desa kecil berjarak sekitar 25 kilo meter dari kota Narathiwat. Sedangkan A...

Damsyik - Kutemui Masjid Umawi yang tua usianya.

Tempat pertama hamba ziarahi ketika sampai  di Damsyik ialah Masjid Umawi.   Masjid ini telah dibina pada zaman pemerintahan Khalifah Umawi al-Walid bin Abdul Malik, Khalifah Kerajaan Umawi pada tahun (86 – 96 Hijrah) (705 – 714 Masehi) .  Damsyik adalah Ibu Kota pemerintahan kerajaan Umayyah pada waktu tersebut. I a didirikan di atas tanah yang sudah beribu-ribu tahun menjadi pusat peribadatan dan awalnya merupakan tempat ibadah bangsa Aram yang menyembah Dewa Hadad, iaitu bangsa Arab Suryani kuno sejak 3000 tahun sebelum Masihi. Di awal abad Masihi tempat ini telah berubah menjadi tempat ibadah penyembah Dewa Jupiter ad-Dimasqi (zaman Romawi) dan ketika agama Kristian berkembang di Damsyik  pada abad ke-4 Masihi tempat ini berubah menjadi gereja yang bernama “St. John the Baptist Basilica”.   Pada zaman kekuasaan Romawi, penduduk asing tidak mudah memasuki kota Damsyik, karena kota itu dikelilingi tembok yang tinggi. Mereka yang ingin memasuki k...