Wednesday 24 June 2020

Kutemui Masjid Nan Douya yang bersih, nyaman dan tenang di Beijing

Islam bertapak di China apabila rombongan wakil Khalifah Usman diketuai sahabat Nabi SAW iaitu Saad Abi Waqqas membina masjid pertama di Guangzhou, China iaitu Masjid Huei Sheng pada 651. Saad bertemu Maharaja Dinasti Tang iaitu Maharaja Gaozong (650-683) di ibu kota Dinasti Tang di Chang’an atau dikenali sekarang sebagai Xi’an ketika itu. Islam terus berkembang di China selepas itu termasuklah ke Beijing. Masjid terbesar dan tertua di Beijing, Masjid Niujie mula dibina pada 996 ketika Dinasti Liao.
Masjid Nan Douya mula dibina semasa Dinasti Qing (1644-1911). Majid ini pada asalnya digunakan oleh masyarakat Hui yang tinggal berdekatan masjid ini. 

Masjid ini terletak berdekatan dengan stesen subway Choyangmen (Subway Line 2). Alamat masjid ini;  15 Nandouya Hutong, Dongcheng, Beijing
Masjid ini popular di kalangan pelancung kerana kemudahan yang disediakan begitu kondusif dan selesa.
 Masjid ini mempunyai ruang solat bagi lelaki dan wanita, tandas yang dan tempat muduk yang bersih serta ada ruang legar yang kecil tetapi selesa. 
Masjid ini sungguh nyaman, tenang dan tenteram walaupun dikelilingi dengan pembangunan yang pesat di sekitarnya.  
Solat Jumaat selalunya bermula jam 1.45pm dan khutbahnya dalam Bahasa Mandarin. Kita boleh lihat ramai jemaah India, Pakistan, Indonesia, Malaysia dan pelancung yang lain solat Jumaat di sini.
Masjid ini ada restoran halal, gerai makanan ringan, gerai cenderahati dan juga gerai daging halal. 
Seperti kebanyakan masjid di Beijing, masjid ini ada tempat sembelihan haiwan korban semasa hari Aidul Adha dan bilik pengurusan jenazah.
Menariknya masjid di Beijing ini diurus dengan sistematik dan moden,  walaupun mereka diperintah oleh sebuah negara kafir dan pemimpin yang komunis  ideologinya.


No comments: