Tuesday 23 May 2017

Masjid Bilal Ben Rabah - Kutemuimu di Newport Melbourne

 
Memandu dari Sydney ke Melbourne agak jauh, 1200kim lebih kurang. Naik kereta kecik pula KIA Rio, dua pintu.  Tapi kira ok sebab speed limit paling laju 110km.  Sesuailah kereta kecik, kereta besar pun bukan boleh laju.  Sampai central Melbourne dah senja, tak tahu nak ke mana, apalagi suruh GPS cari masjid paling dekat, maka di hantarnya ke Newsport.  Kawasan bandar kecil berdekatan laut.
Jumpalah masjid Bilal Ben Rabah.  Bagunan kedai yang diubahsuai menjadi masjid.
masuk-masuk ok aja masjid ni. Ada mimbar dan mihrab sekali.
 Kat dinding banyak ditampal pelbagai informasi yang menggunakan bahasa Arab. Rupa-rupanya masjid ini ramai jemaahnya berasal dari Lubnan. Ramai Pak Arab..

 Sebenarnya dua hari juga aku gunakan kemudahan masjid ini, mandi, buang air dan solat.  Cuma masjid ini tutup dan dikunci jam 9 malam.  maka terpaksalah aku tidur dalam kereta yang diparkir diluar masjid ini.
 Tai Pak Arab ni memang bagus melayan ntetamu.  Lepat solat subuh berjemaah, aku ikut bertadarus dengan beberapa orang Arab, Pak Imam dia pantau dan betulkan jika salah tajwid.  Lepas tu aku minta Imam Check bacaan al Fatihah aku.  Akhirnya Imam masjid ini menjadi mesra dan rapat lalu mengajak aku sarapan.  Dia belanja.
Yang tengah kesat mulut tu namanya Imam Ali.  Dia belanja sarapan ala-ala Arab Lubnan.
 Best betul dapat makan free.

Masjid Bilal Al Rabah ini akan dipindahkan di bangunan baru yang hampir siap.  Imam Ali kata, bulan Ramadan 2017 ini, masjid ini akan berpindah dan akan dikenali sebagai Melbourne Islamic Centre.   Haaa.... bakal tenggelamlah nama Bilal Al Rabah.  Insya Allah aku akan datang lagi mencarimu, masjid Bilal Ben Rabah.......






No comments: