Sunday 10 April 2016

Colonge - Kutemui Sungai Rhine yang mengalir lesu



Selalu mendengar cerita tentang Sungai Rhine yang membelah kota Colonge ini, ramai yang jatuh cinta dengan ketenangan dan kelesuan sungai ini.  tetapi memang benar, aku sendiri macam tiba-tiba mendapat ilham yang banyak untuk menulis.
Aku merayau di kota ini petang hari, tapi kalau ikut jam ini, jam berapa eeekk?
Kota ini ikut ejaan Jermam "KOLN"
 Jembatan yang merentangi Sg Rhine ini.
jadi kalau nak merayau kat Colonge ini boleh mulakan kat Jeti ini



 
Waktu petang memang ramai orang berkumpul kat sini.  Ada mamat bangla tu sapa aku guna bahasa Melayu. Orang bangla ini memang macam ikan talapia, survival tinggi.

Ramai orang bersidai kat sini.  Ada yang mabuk, ada yang couple, ada yang membaca dan paling ramai orang macam aku, melihat gelagat orang.



kalau malas berjalan, sewa aja basikal ini kerana Colonge adalah bandar yang rata..


Haa.... ini pusat kota ini.  
Ada sejarah tokoh yang menunggang kuda itu

 Konon-kononnya lambang ketamadunan kota ini

Siap ada demonstrasi para anarkis turki, mereka menyokong kamal Atarturk dan membenci Erdogan.
 

 Orang Jerman di sini suka melepak

Melepak secara terbuka... macam di Malaysia ramai orang melepak kat warung mamak.



 Kat Eropah, kalau nak tahu "sentral" atau "centre" kota, ialah jalan yang disusun batu-batu seperti ini, macam lorong jalan kereta kuda zaman dulu.






  
 Lewat petang, aku pun bergerak keluar dari Kota Colonge ini



 Namun sepanjang jalan itu aku masih menyusuri Sg Rhine yang tenag dan lesu itu. 
Selamat tinggal Sg. Rhine..... bila akan ketemu lagi!!!



No comments: