Saturday 2 January 2016

Tips pengembara muslim - `Tatacara umum' pengembara

Semasa melakukan pengembaraan, pengembara muslim perlu melengkapi diri mereka dengan ilmu yang komprehensif tentang tatacara bermusafir dalam Islam. Berikut adalah beberapa panduan yang perlu diberi perhatian.

1. Memulakan perjalanan pada Khamis
Melalui hadis diriwayat Bukhari; “Rasulullah s.a.w berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”

2. Memulakan perjalanan pada waktu malam
Dalam hadis diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah s.a.w bersabda; “Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”

3. Perjalanan secara berkumpulan.
Hadis riwayat Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”

4. Berdoa sepanjang perjalanan
Sabda Rasulullah s.a.w, seperti diriwayatkan Tirmidzi; “Tiga doa yang pasti akan dikabulkan Allah S.W.T ialah doa orang teraniaya, doa orang dalam perjalanan dan doa orang tua terhadap anaknya.”

5. Memulakan perjalanan dengan berdoa
Dalam hadis riwayat Tirmidzi, Abu Hurairah r.a meriwayatkan, seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “ Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.”
Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Nabi apabila menghantar seseorang bermusafir, baginda tidak melepaskan tangan baginda daripada orang terbabit sebelum orang berkenaan melepaskan dahulu tangannya. Kemudian, baginda berdoa (maksudnya): “Saya titipkan kepada Allah agamamu, amanatmu dan kesudahan amalmu.”

6. Segera kembali kepada keluarga setelah urusan sudah selesai
Sabda Nabi s.a.w bermaksud: “Perjalanan adalah sebahagian daripada azab. Dia tidak dapat makan enak dan minum sepuas-puasnya serta tidur dengan nyenyak. Apabila seorang daripada kamu sudah menyelesaikan hajatnya, segeralah kembali kepada keluarganya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments: