Monday 4 January 2016

Tips Pengembara Muslim - 'Batasan Mengembara'

Melawat Rumah Ibadah Bukan Islam

Pengembara perlu berusaha mengelak melawat rumah-rumah ibadat bukan Islam kerana dibimbangi kita dianggap menganut agama tersebut, dan dikhuatiri menggugat akidah serta mengganggu perasaan kita sendiri. Jika pemandu pelancong membawa kita ke kawasan sedemikian tanpa pengetahuan kita, sebaiknya kita berusaha untuk keluar dari kawasan tersebut atau jika tidak mampu, kita hendaklah berusaha menunggu di luar kawasan tersebut tanpa memasukinya.

Berhati-hati ketika menyertai upacara yang meragukan

Pengembara harus berhati-hati agar tidak terjebak dengan menyertai sebarang adat resam atau upacara masyarakat tempatan yang bercanggah dengan akidah dan syariah Islam. Situasi sedemikian dapat dielakkan dengan mendapatkan pengetahuan awal tentang latar belakang tempat dan masyarakat yang hendak dilawati. Selain itu dengan pemandu pelancong, rakan rombongan serta penduduk setempat juga membolehkan kita mendapatkan maklumat lanjut tentang tempat yang dilawati.

Usahakan makan makanan halal
Soal makanan halal juga isu penting terutamanya apabila kita mengembara ke kawasan di mana bukan Islam merupakan majoriti. Hal ini bergantung kepada kebijaksanaan kita dalam mengenal pasti kehalalan sesuatu makanan. Adalah dituntut sebagai muslim kita berusaha mendapatkan makanan halal dan toiyiban walau di mana kita berada, kecuali dalam sesuatu situasi darurat yang tidak dapat dielakkan.

No comments: