Monday 4 January 2016

Tips Pengembara - Hikmah Mengembara

Mencergaskan Fizikal

Dapat mencergaskan fizikal dan anggota badan kerana mengembara memerlukan kekuatan, kecergasan dan kesihatan badan serta kecekalan hati untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

Mempertajamkan Minda

Dengan bermusafir juga dapat mempertajamkan akal fikiran dengan melihat alam sekitar,.masyarakat.setempat, suasana dan persitiwa dalam tempuh pengembaraan itu. Minda pengembara akan dilatih untuk mencari hikmah dari perkara-perkata tersirat yang dapat dijadikan teladan dalam menjalani kehidupan seharian. Pemandangan dan perubahan suasana dapat memberi ketenangan dan kerehatan pada jiwa. Bila merenung pada nasib manusia yang ditemui semasa perjalanan, akan timbullah rasa simpati, rasa syukur dan menaikkan semangat untuk terus berjuang dalam kehidupan.

Menguatkan jiwa.

Segala kesusuhan dan masalah yang timbul semasa musafir dapat melatih diri supaya bersabar dalam menghadapi apa jua keadaan. Semasa musafir kita terpaksa menghadapi berbagai marenah manusia dan peristiwa yang tidak kita duga dan kita sukai. Ini akan melatih kita agar bersifat reda.


Membuang sifat mazmumah (keji).
Kesusahan dan ujian sewaktu bermusafir merupakan didikan terus dari Allah yang dapat mencabut sifat-sifat mazmumah seperti terburu-buru, pemarah, tidak sabar dan sebagainya.


Menghilangkan sifat malas dan lembab.

Jika akal dan jiwa tidak dicergaskan melalui musafir maka akan timbullah sifat malas dan lembab yang akan membantutkan dirinya.

No comments: