Tuesday 7 April 2015

Hinakah mereka kerana keberanian mereka meminta-minta?


Dilema Si Peminta 

         Semasa hamba merayau-rayau di muka bumi yang indah ini, satu subjek yang selalu hamba cari ialah insan berpakaian lusuh yang meminta-minta. Hamba mahu satu proof bahawa kemiskinan ini ada di mana-mana di muka dunia ini.

Ia bersifat universal. Kadang-kadang rasa bersalah juga kerana mengambil gambar mereka.  Satu perbuatan yang tidak beretika.  Namun ia bukan bertujuan untuk menghina mereka, hanya sebagai proof bagi observation yang saya buat. Itu sahaja. 
Si Peminta di kota Frankfurt

        Perbuatan mengemis bagi sebagian orang lebih diminati daripada kerja-kerja lainnya, kerana cukup hanya dengan menghulurkan tangan, dia boleh mendapatkan sejumlah wang yang cukup banyak tanpa harus bersusah payah. Masyarakat pada umumnya memandang bahawa pengemis itu berkeadaan tidak terurus, pakaiannya lusuh dan rambut kusut masai dengan tujuan untuk menarik simpati orang ramai. Mengemis adalah perbuatan meminta untuk kepentingan diri sendiri bukan untuk kemaslahatan organisasi atau komuniti. 
Gelandangan di kota Copenhagen

        Mengemis tidak disyari’atkan dalam agama Islam, apalagi jika dilakukan dengan cara menipu atau berdusta dengan cara menampakkan dirinya seakan-akan dalam kesulitan ekonomi, atau sangat mengharapkan sumbangan pendidikan anak sekolah, atau perawatan dan pengubatan keluarganya yang sakit, atau untuk membiayai kegiatan tertentu, maka hukumnya haram. 
Peminta sopan di kota Zagreb Crotia

Nabi bersabda; "Barangsiapa meminta-minta kepada orang lain tanpa ada keperluan, maka seolah-olah ia memakan bara api. (Hadis Riwayat Ahmad IV/165 no.17543). Walaubagimana pun terdapat beberapa keadaan meminta-minta kepada seseorang diharuskan di dalam beberapa keadaan Di antaranya ialah :
1. Ketika seseorang menanggung beban diyat (denda) atau membayar hutang orang lain, ia boleh meminta-minta sampai ia melangsaikannya, kemudian berhenti.
2. Ketika seseorang ditimpa musibah yang melenyapkan seluruh hartanya, ia boleh meminta-minta sampai ia mendapatkan keperluan hidup.
Si Peminta di kotaTianjin China

3. Ketika seseorang tertimpa kefakiran yang sangat dan dia memiliki 3 orang saksi dari orang sekitarnya atas kefakiran yang menimpanya. Orang seperti ini, halal baginya meminta-minta sampai dia mendapatkan bantuan untuk kehidupannya.
Sang Peminta di kota Milan dengan fesyenya.

Sabda Nabi yang maksudnya : "Sungguh salah seorang di antara kamu mencari kayu bakar diikat, lalu diangkat di atas punggungnya lalu dijual, itu lebih baik baginya daripada meminta-minta kepada orang lain” (Hadis Shahih. Riwayat Bukhari II/730 no.1968)
 


Gelandangan "kaya" di kota  Munich



No comments: