Thursday 12 February 2015

Iskandariah - Ku Jejaki Istana King Farouk si Gendut yang Maut di meja makan

ISTANA KING FAROUK
           
Jika kita ke Iskandariah Mesir, jangan lupa mengunjungi istana Raja Farouk yang sekarang sudah menjadi tempat kunjungan pelancung. Istana ini sangat besar dan mengadap Laut Mediteranean. 
 
 Taman bunga istana ini sekarang menjadi kawasan rehat pengunjung, untuk makan-makan atau berbual kosong.
Berikut adalah beberapa maklumat tentang bekas pemilik istana ini. 
Raja Farouk I (11 Februari 1920 - 18 Mac 1965) merupakan lepas pelajar di Akademi Tentera Woolwich, England. Raja Farouk hidup dengan kemewahan. Baginda memilikki beribu-ribu ekar tanah, berpuluh istana, dan beratus kereta mewah namun baginda tidak pernah merasa puas dengan kekayaannya. Baginda selalu melancung ke Eropah untuk membeli-belah. Baginda juga mempunyai perangai pelik iaitu suka mengambil barangan orang jika dia menyukainya. Raja Farouk pernah mengambil tanpa izin pedang istiadat Shah Iran dan jam saku berharga milik Winston Churchill. 
Ketika Perang Dunia Ke 2, Raja Farouk kerap dikritik kerana gaya hidupnya yang mewah. Baginda telah menyalakan semua lampu istananya manakala rakyat  diperintah untuk memadam semua lampu ketika pengeboman tentera Jerman-Itali. Raja Farouk telah dibenci oleh rakyat Mesir. Disebabkan oleh tuduhan salahguna kuasa dan kekalahan Mesir ketika Perang Arab Israel 1948, Raja Farouk telah digulingkan dalam satu rampasan kuasa ketenteraan pada 23 Julai 1952, diketuai oleh Muhammad Naquib dan Gamal Abdel Nasser. Perang ini menyebabkan 78 tanah Palestin telah dirampas oleh Israel dan negara Israel telah ditubuhkan . Raja Farouk terpaksa turun takhta dan disingkirkan dan hidup dalam buangan di Monaco. Selepas Raja Farouk disingkirkan, anaknya yang masih bayi diisytiharkan sebagai raja dengan gelaran Raja Fuad II. Pada tahun 1953 pemerintahan beraja dimansuhkan secara rasmi. Berakhirlah Dinasti Muhammad Ali Pasha selama 150 tahun dan Mesir diistiharkan menjadi sebuah kerajaan republik.
Walaupun hidup dalam buangan, Raja Farouk terus hidup dengan gaya mewah dan ketagihan mengumpulkan harta benda. Kegilaanya terhadap makanan lazat telah menyebabkan baginda menjadi gemuk hingga mencapai 140 kg. Pada 18 Mac1965, Raja Farouk rebah di meja makan semasa satu majlis makan malam lalu meninggal dunia. Ada dakwaan mengatakan baginda telah diracun tetapi tiada bedah siasat dilakukan ketika itu.

Raja Farouk berkahwin dua kali. Pertama dengan Permaisuri Safinaz Zulfikar (1921–1988), anak perempuanPasha dan ditukar nama kepada Farida selepas perkahwinannya. Mereka berkahwin pada 1938, dan bercerai pada 1948 mendapat tiga orang anak perempuan. Isteri keduanya adalah rakyat biasa bernama Nariman Sadek (1934–2005). Mereka berkahwin pada 1951, dan bercerai pada 1954, mempunyai seorang anak yang dikenali kemudian sebagai Raja Fuad II. Semasa dalam buangan di Itali, Raja Farouk bertemuIrma Capece Minutolo, penyanyi opera, yang menjadi temannya. Pada 2005, Irma mendakwa telah berkahwin dengan Raja Farouk pada tahun1957.
Raja Farouk berwasiat jika dia mati dikebumikan di Masjid Al Rifai' Kaherah. Permintaan ini telah ditolak oleh Presiden Gamal Nasir. Raja Faisal Arab Saudi sudi menerima Raja Farouk dikebumikan di negaranya namun akhirnya Presiden Gamal Nasir berubah fikiran dan bersetuju bekas raja itu dikebumikan di Makam Ibrahim Pasha dan bukan di Masjid Al Rifai'.

No comments: