Sunday 21 December 2014

Coretan Kembara - Mualaf Pulau Ketam, "Kita abang adik"


Balai Islam Pulau Ketam
Ayah, Pulau Ketam je ke?  rungut Siti anak bungsu hamba. Cari pengalaman kat tempat yang tak cantik pulak lah tahun ni, Ok!, pujuk hamba. Anggap kalau kita hidup kat tempat yang tak ada orang Islam. Macam mana nak survive. Bayang aja kita gi Pulau Taiwan.  Siti tetap muncung ketika kami menyusuri jeti di Pulau Ketam itu. Confirm memang membosankan bagi seorang remaja untuk menikmati pengalaman baru di pulau kecil yang dipenuhi hampir 100% masyarakat Cina itu.

Setelah berpusing-pusing selama satu jam, akhirnya kami berehat di Pusat Islam Pulau Ketam.  Bangunan 2 tingkat ini nampak bersih dan terurus.  Tingkat bawah ruang untuk bermesyuarat sementara tingkat atas ruang untuk solat berjamaah. Kebetulan hujan turun dengan lebat, kami ambil kesempatan untuk mengisi perut dengan kuih yang kami beli di Pelabuhan Kelang.  Hamba jadi imam solat zohor bersama dua orang anak lelaki hamba.  Setelah beri salam, baru hamba perasaan ada seorang jemaah Cina solat sama, masbuk.  
Namanya Muhammad Ang bin Abdullah. Berumur 60 tahun. Dia jadi noja balai Islam itu.  Patut nampak bersih dan terurus. Muhammad meluahkan kesukarannya kerana tidak mempunyai sebarang pekerjaan.  Dia juga hidup membujang.  Bantuan dari majlis Islam Selangor hanya RM150 sahaja. Bayangkan untuk meneruskan kehidupan di tempat yang jumlah muslimnya sangat kecil ini, hamba dapat merasai kepayahan tersebut. Hamba bersangka baik bila dia memohon bantuan kewangan untuk terus hidup.  Dia tuliskan nombor akaun bank Islamnya.  Hamba kata, hamba tak boleh janji. Hamba hulurkan sekadar yang terdaya.  Bila hamba nak pulang, Muhammad memeluk hamba sambil berkata kita seperti adik abang. Bila hamba bergerak ke jeti dia melaung lagi, kita adik abang, assalamualaikum jeritnya sambil melambai tangan. 
Peristiwa ini memberi bekas pada Siti, anak bongsu hamba.  Dia tidak muncung lagi, kerana mungkin dia mulai memahami, "membuat orang gembira juga merupakan satu kegembiraan."

No comments: