Setelah puas
menikmati pemandangan Desa Maninjaou yang cantik, tenang dan klasik sambil
menuruni Kelok 9 yang mendebarkan. Sungguh enak menikmati makan tengahari berlaukan dendeng dan
ikan emas bakar (talapia merah) di tepi tasik yang kebiruan. Hamba teringat di sini tanah kelahiran tokoh
agama nusantara yang terkenal, Buya Hamka. Bersama bapanya, Buya Hamka telah
membawa masyarakat kepada lahirnya fahaman Kaum Muda. Agak menarik kerana sebelum ini telah lahir
tokoh yang berjasa menyebarkan Islam di daerah ini iaitu Syeikh Burhanuddin
Ulakan. Hamba meneruskan perjalanan ke Ulakan yang terletak di daerah
Priaman. Pariaman adalah kawasan jajaran pantai yang mengadap laut
yang teruk di landa gempa bumi yang kuat. Kesan runtuhan dan binaan rumah yang
retak di sana sini masih ada lagi. Tempat ini dulu-dulunya terkenal dengan majlis BASAPA (mandi Safar). Akhirnya
hamba sampai ke makam Syeikh Burhanuddin di Ulakan.
Pintu Gerbang ke kompleks makam |
Syeikh
Burhanuddin Ulakan dilahirkan pada 1066
H/1655 M, atau menurut riwayat yang lain dia lahir jauh sebelum tahun yang
tersebut itu, kerana pada 1029 H/1619 M, ketika masih kecil telah mengikut
kedua-dua orang tuanya pindah ke Sintuk (Pariaman). Syeikh ini adalah murid
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri dan orang pertama menyebarkan Thariqat
Syathariyah di Minangkabau. Namanya ketika masih kecil ialah Si Pono, ayahnya
bernama Pampak. Ayahnya masih beragama Buddha, namun Si Pono dari Sintuk pergi
ke Ulakan, pergi belajar kepada Angku Madinah yang berasal dari Aceh. Pada
tahun 1032 H/1622 M atas anjuran gurunya, dia melanjutkan pelajaran agama Islam
kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri di Aceh. Lalu Syeikh Abdur Rauf
al-Fansuri menukar namanya daripada Si Pono menjadi Burhanuddin. Tiga belas
tahun lamanya dia belajar kepada ulama yang wali Allah itu. Ketika belajar
berteman dengan beberapa orang, di antaranya Datuk Marhum Panjang dari Padang
Ganting Tanah Datar, Tarapang dari Kubang Tiga Belas (Solok) dan lain-lain.
Beliau adalah
seorang yang sangat patuh kepada gurunya, dari sehari ke sehari tumbuhlah kasih
sayang, takut dan malu kepada Syeikh tersebut. Pada suatu hari Syeikh itu
mengunyah- nguyah sirih. Tiba-tiba tempat kapur sirihnya terlepas dari
tangannya jatuh ke dalam kakus. Yang mana kakus (tandas,pen:) itu sangat
dalam, telah dipakai berpuluh-puluh tahun . Tuan Syeikh berkata: “Siapa antara
kalian sebanyak ini sudi membersihkan kakus itu sebersih-bersihnya? Sambil
untuk mengambil tempat sirih saya yang jatuh ke dalamnya?”Ramai
murid yang merasa enggan dan malas mengerjakan yang diperintah Syeikh itu.
Lantas Burhanuddin bekerja berjam-jam membersihkan kakus itu sehingga bersih
dan tempat kapur sirih pun dijumpai, lalu dibersihkannya dan dipersembahkannya
kepada Syeikh tersebut. Lantas tuan Syeikh berdoa dengan sepanjang-panjang doa.
Selanjutnya Syeikh itu berkata: “Tanganmu ini akan dicium oleh
raja-raja, penghulu-penghulu, orang besar di Sumatera Barat dan muridmu tidak
akan putus-putusnya sampai akhir zaman, dan ilmu kamu akan memberkati dunia
ini. Aku namai kamu Saidi Syeikh Burhanuddin”.
Setelah dia
berasa ilmu telah banyak dan telah pula mendapat keizinan daripada gurunya,
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri, beliau pun kembali ke tempat asalnya.
Sebelumnya gurunya berkata, “Pulanglah kamu ke negerimu, ajarkanlah ilmu apa-apa yang ditakdirkan
oleh Allah. Syeikh Burhanuddin Ulakan murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali
al-Fansuri meninggal dunia di Ulakan pada 1111 H atau 1691 M, lalu dimashyurkan
oranglah namanya dengan Syeikh Burhanuddin Ulakan. Cerita mulut ke mulut meriwayatkan
bahawa Syeikh Burhanuddin Ulakan tidak mempunyai zuriat. Diriwayatkan bahawa
ketika dia belajar di Aceh pada suatu hari kerana syahwatnya naik, dia telah
memukul kemaluannya sendiri, sehingga kemaluannya mengalami kecederaan dan
menyebabkan tidak berfungsi lagi untuk melakukan hubungan seks. Hingga kini
kubur Syeikh Burhanuddin Ulakan masih diziarahi orang, lebih-lebih pada hari
Rabu akhir bulan Safar.
Comments