Thursday 22 November 2012

Masjid Sultan Hasan: Kutemui toleransi murni

Pintu masuk ke Madrasah/masjid Sultan Hassan

 Rakan hamba bernama Taufik, seorang pelajar sarjana falsafah dan pembandingan agama Universiti Azhar mencadangkan supaya ke sebuah masjid yang dahulunya adalah kompleks yang terdiri sebuah masjid, sebuah istana ditingkat atas dan madrasahr-madrasah di tingkat bawah. Masjid ini pernah menjadi lambang toleransi empat mazhab fekah yang utama di dunia. Dalam kurun ke 13 lagi ketaksuban mazhab telah berjaya diselesaikan.
Posing di mihrab masjid yang terukir sangat cantik
Masjid tersebut adalah Masjid Sultan Hassan. Ia adalah sebuah masjid dan madrasah besar Mamluk yang dibina berdekatan Kota Kubu Kaherah. Nama masjid ini diambil sempena nama Sultan Hassan dari Dinasti Mamalik. Baginda merupakan sultan ke-19 dari pemerintahan kerajaan Turki Uthmaniyyah yang memerintah Mesir. Beliau merupakan anak ketujuh dari anak-anak Sultan Nasser Mohd ibn Qalawun.  
Dewan yang luas
Masjid ini telah dibina oleh Bashir Agha pada tahun 757 Hijrah/ 1356M dan selesai pada tahun 1363M. Keluasan masjid ini ialah 7907 meter persegi dan mempunyai ketinggian 37.80 meter persegi. Terdapat dua buah menara, salah satunya berketinggian 82 meter. Kawasan solatnya seluas 6500 meter persegi dan 1767 persegi meliputi kawasan-kawasan lain. Pada waktu pembinaannya, masjid ini dikagumi kerana saiznya dan unsur-unsur seni bena yang inovatif. 
Kawasan madrasah atau sekolah mazhab
Selain itu masjid ini mengandungi madrasah  yang mengajar keempat-empat mazhab iaitu  Imam Syafie, Imam Maliki,  Imam Hanafi dan Imam Hambali. Setiap iwan atau dewan dikhususkan bagi setiap mazhab. Kawasan di antara dan di belakang setiap dewan digunakan untuk madrasah setiap mazhab, lengkap dengan laman dalam dengan pancutan air dan bilik tiga tingkat bagi kegunaan penuntut dan syeikh.   Pintu masuk madrasah terletak pada sudut setiap iwan.
Saiz yang amat membezakan masjid ini daripada binaan lain. Iwan ("dewan") amat tinggi dan berukuran 65 cubit, lima kali ganda lebih besar daripada sebuah masjid yang besar, Iwan Kusraw di Al Madain Iraq. Ada beberapa ciri unik masjid yang harus diperhatikan, iaitu  kubah besar yang tidak ada tandingan di Mesir, Syria atau Yaman.  Dindingnya tebal,dan  kubah dibuat daripada kayu. Bentuk kubah masjid luar biasa , yakni merupai bentuk telur. Masjid ini  juga merupakan satu-satunya contoh penggunaan seni chinoiserie dalam seni bina Mamluk.
Terdapat juga makam Sultan Hasan yang di tembok cantik.
Makam Sultan Hasan
Pesan Spiritual:  Kata Fathul Maushuli; "Hati apabila tak mau kepada hikmah dan ilmu dalam tiga hari, maka matilah hati itu"

No comments: